Výuka herectví na JAMU v době "povinného Stanislavského" : rozhovory s absolventy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54530%2F23%3A00000041" target="_blank" >RIV/62156462:54530/23:00000041 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.78983" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.78983</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2023-2-5" target="_blank" >10.5817/TY2023-2-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výuka herectví na JAMU v době "povinného Stanislavského" : rozhovory s absolventy
Popis výsledku v původním jazyce
Systém K. S. Stanislavského byl před rokem 1989 na českých divadelních školách povinný. Autor se pokouší zachytit reálné vlivy jeho formálního zařazení do školních osnov tím, že vede rozhovory s jedenácti absolventy herectví nebo režie studujícími v letech 1951–1987 na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Studie zachycuje proměny tehdejšího pedagogického prostředí: jeho ideologické zabarvení, personální úroveň, přetrvávající dojmy studentů z účinnosti výuky; mapuje pedagogické osobnosti, které tehdy na škole působily, a to, jakým způsobem k systému Stanislavského přistupovaly; uvádí výhrady a postřehy tehdejších studentů a jejich názory na vliv systému v jejich pozdější divadelní praxi.
Název v anglickém jazyce
Teaching acting at JAMU in the time of "compulsory Stanislavsky" : interviews with graduates
Popis výsledku anglicky
Before 1989, the Stanislavsky system was compulsory in Czech theatre schools. The author attempts to capture the real effects of its formal inclusion in the school curricula by conducting interviews with eleven acting or directing graduates, who had been studying at the Janáček Academy of Performing Arts in Brno between 1951 and 1987. The paper captures the changes in the pedagogical environment at the time: its ideological colouring, the level of its personnel, and the students’ lingering impressions of the effectiveness of the teaching. It maps the pedagogical personalities who were active at the school at the time and the way in which they approached the Stanislavsky system; it presents the reservations and observations of the then students and their opinions on the following impact of the system on their careers as theatre practitioners.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia: Revue současného myšlení o divadelní kultuře
ISSN
1803-845X
e-ISSN
2336-4548
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
59-81
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85182678531