Úloha očekávání při rozhodování ekonomických subjektů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F07%3A00113978" target="_blank" >RIV/62156489:43110/07:00113978 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úloha očekávání při rozhodování ekonomických subjektů
Popis výsledku v původním jazyce
Nejistota a s tím spojená očekávání jsou důležitými faktory ovlivňujícími rozhodování ekonomických subjektů. Ekonomické subjekty sledují signály se svého okolí a na základě nich formují svá očekávání. Od technického pojetí rizika a očekávání, které bylozákladem neoklasického přístupu, lze spatřovat dlouhodobý odklon směrem k subjektivnímu pojetí těchto kategorií. Keynesovo pojetí rozhodování na základě životního elánu "animal spirit" a spontánní rozhodování vytváří jednoznačný protiklad dlouhodobým racionálním očekáváním. Evoluční přístup k očekáváním není pouhým rozpracováním teorie "learning by doing". Evoluční přístup zásadně přepracovává postoj k tvorbě preferencí uživatelů, jenž chápe jako zvláštní formu očekávání, která vzniká implicitně na základě spotřebitelem zpracovaných informací. Vlastní tvorba preferencí je navíc distribuovaný proces, který nelze snadno agregovat. V procesu tvorby preferencí pak hrají velmi významnou úlohu společenské sítě. Předkládaný příspěvek poskytuje
Název v anglickém jazyce
Role of expectations in decision-making process
Popis výsledku anglicky
Uncertainty and expectation formation influence highly decision-making process of economic agents. The economic agents scan signal from their environment and use then in formation of their expectations about future development. The technical approach torisks and expectation that is characteristic for neo-classical economics was prevailed by subjective approach to these variables. The Keynesian decision-making process based on "animal spirit" and spontaneous behavior are in direct contradiction to the long-run rational expectations. The evolutionary approach is not only a simple follower of learning-by-doing attitude. The evolutionary economics comes from different origin of consumer's preferences. These are held as special form of expectations constituted quite implicitly from information viewed by consumer in the subjective way. Creation of preferences is moreover distributed process that cannot be simply aggregated at the market level. The social networks play thus very important ro
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Obchod a spotřebitel '07
ISBN
978-80-7302-131-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
1-4
Název nakladatele
Konvoj
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Luhačovice
Datum konání akce
5. 9. 2007
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—