Vliv výuky na vnímání vybraných typografických vlastností dokumentů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F08%3A00137512" target="_blank" >RIV/62156489:43110/08:00137512 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv výuky na vnímání vybraných typografických vlastností dokumentů
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je věnován problematice vnímání a hodnocení vybraných typografických vlastností dokumentu a možnostem jejich ovlivnění ve výuce. Výsledky byly získány na základě vlastního výzkumu, který zjišťoval, jak studenti hodnotí dokumenty po typografické stránce. Výzkumu se účastnily dvě skupiny respondentů, z nichž druhá byla absolventy předmětu zaměřeného na typografii, zatímco první nikoli. Obě skupiny hodnotily typografické vlastnosti dokumentu -- písmo, interpunkci, pravopis, použití speciálních znakůi čitelnost. Druhá skupina dosáhla dle očekávání lepších výsledků (72% úspěšnost oproti 62 % u původní skupiny), ale zároveň se také dopustila výrazně menšího množství chyb. U první skupiny, která nebyla ovlivněna výukou, jsme hodnotili také vnímání důležitosti jednotlivých vlastností. Za méně důležité bylo považováno písmo, což je v rozporu s typografickými zásadami. Druhá skupina pak byla požádána přímo o výběr vhodného písma pro dokument, volena ale byla spíše nevhodná písma. Jako pr
Název v anglickém jazyce
The influence of education on chosen typographical characteristics perception in documents
Popis výsledku anglicky
This paper is concentrated on the problems of perception and evaluation of chosen typographical characteristics of document and on possibilities of their impact on teaching. The results were obtained on the basis of our research which probed how studentsevaluate documents and their typographical aspects. There were two groups to take part in the research: the second group was students who had studied an elementary typography course, while the first group students had not. Both groups evaluated document's typographical characteristics: fonts, punctuation, orthography, special characters use and readability. The second group had better results according to expectation (72% succefulness) and also had made fewer mistakes. At first group's results which were not influenced by teaching we evaluated also the importance of individual characteristics. Fonts were considered to be less important which is in contrast with typographical rules. The second group was asked to choose an appropriate fo
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
IN - Informatika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis : Acta of Mendel University of agriculture and forestry Brno = Acta Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně
ISSN
1211-8516
e-ISSN
—
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—