Vliv fontu písma na rychlost a kvalitu čtení žáků 1. stupně ZŠ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F16%3A50005476" target="_blank" >RIV/62690094:18440/16:50005476 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ncds.ff.cuni.cz/node/330" target="_blank" >http://ncds.ff.cuni.cz/node/330</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv fontu písma na rychlost a kvalitu čtení žáků 1. stupně ZŠ
Popis výsledku v původním jazyce
Na čtenářský výkon žáků má vliv řada různorodých faktorů a jedním z nich je i grafická podoba čteného textu. Ve svém výzkumu jsme se zaměřili na dopad různých fontů písma na rychlost a kvalitu čtení žáků 1. stupně ZŠ, a to u žáků intaktních i u žáků s dyslexií. Naším cílem bylo porovnání výsledků při využití bezpatkového písma Arial a dvou dalších fontů. Jedním z nich bylo písmo Comenia Script a druhým byl font OpenDyslexic, který byl vytvořen s cílem kompenzovat žákům s dyslexií část jejich obtíží. Výzkumným souborem bylo 150 žáků 4. a 5. tříd z 58 základních škol. Pro sběr dat byl využit jeden text ze standardizované zkoušky čtení, který se používá pro diagnostiku dyslexie v ČR (Matějček a kol. 1992). Vzhledem k tomu, že žáci četli stejný text opakovaně (v různém fontu), zvolili jsme článek "Latyš", což je text psaný v imaginární řeči, která však svou strukturou odpovídá češtině. Ve výsledcích jsou srovnány jednotlivé fonty písma u žáků intaktních a u žáků s dyslexií podle dopadu na rychlost čtení a dále podle výskytu chyb. Tyto výsledky jsou doplněny subjektivním hodnocením jednotlivých fontů samotnými žáky.
Název v anglickém jazyce
Font's Influence on Speed and Quality of Reading of Pupils at Primary Schools
Popis výsledku anglicky
There is a number of factors that influence the development of pupils' reading performance and one of them is also the graphic design of a read text, for example font size, spacing etc. In our research we focused on the influence of several types of fonts particularly on the speed and quality of reading of 1st grade pupils at Primary schools both on intact pupils and pupils with dyslexia. Our goal was to compare results with the use of the sans serif font Arial and two other fonts. One of them was the Comenia Script font and the second one was OpenDyslexic, which was created with the aim of compensating for some of the problems in pupils with dyslexia. The research sample consisted of 150 pupils of 4th and 5th classes from 58 primary schools. One text was chosen from the standardized reading test that was used for data collection where pupils were reading the same text repeatedly (in a different font). We had chosen an article called "Latish" which means that the text was written in an imaginary language that corresponds to the Czech language. The results contain comparisons of individual fonts in intact pupils and pupils with dyslexia both according to the influence on speed of reading and according to mistake occurrence. The results have been accompanied by subjective evaluation of individual fonts of the pupils themselves.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová čeština doma i ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Svazek periodika
1/2016
Číslo periodika v rámci svazku
1/2016
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
157-163
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—