Porozumění textu a profesní směřování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00062879" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00062879 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Porozumění textu a profesní směřování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Popis výsledku v původním jazyce
V kapitole jsou prezentovány výsledky výzkumné sondy, která zjišťovala vliv specifických poruch učení (dyslexie)na volbu dalšího studia a profese u žáků 8. ročníku. Dotazníkovým šetřením byly zjišťovány také další související skutečnosti: subjektivní vnímání porozumění naučnému a uměleckému textu, školní úspěšnost žáků a jejich čtenářství. Z výsledků vyplynula existence rozdílů v profesních a studijních ambicích žáků s dyslexií a žáků kontrolní skupiny. Tyto rozdíly mohou souviset jak s menší školní úspěšností, tak s horším hodnocením vlastních schopností rozumět textům u žáků s dyslexií. Výsledky také naznačily souvislost mezi úrovní individuálního čtenářství a subjektivním hodnocením porozumění textu, které se sekundárně může promítat také do studijních ambicí žáků.
Název v anglickém jazyce
Text Comprehension and Professional Orientation of Pupils with Special Educational Needs
Popis výsledku anglicky
The chapter presents results of a research study focused on connection between specific learning disorders (dyslexia) and study and professional orientation of 8th grade primary school pupils. The following related facts were determined as well: subjective view of comprehension of educational and artistic texts, study results and reading books. The author states differences in professional and study ambitions between pupils with and without dyslexia. These differences can be connected both with worse study results and worse viewing of their own comprehension of texts among pupils with dyslexia. The research results also indicate the connection between quantity of reading books and subjective viewing of comprehension of texts, which can secondarily influence study ambitions.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Friedmann, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění. Professional Orientation of Pupils with Special Educational Needs and their Job Opportunities.
ISBN
9788073152369
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
205-212
Počet stran knihy
232
Název nakladatele
Paido
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—