Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Influence of Graphic Design of the Text on Reading Quality of Pupils with Dyslexia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F16%3A50004345" target="_blank" >RIV/62690094:18440/16:50004345 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/abs/2016/04/shsconf_erpa2016_01078/shsconf_erpa2016_01078.html" target="_blank" >http://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/abs/2016/04/shsconf_erpa2016_01078/shsconf_erpa2016_01078.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1051/shsconf/20162601078" target="_blank" >10.1051/shsconf/20162601078</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Influence of Graphic Design of the Text on Reading Quality of Pupils with Dyslexia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The contribution contains research results focused on reading quality of pupils with dyslexia according to the graphic design of the text. Our aim was to prove if commonly recommended graphic text editing has a certain influence on reading speed and occurrence of mistakes of children with dyslexia. The research sample consisted of pupils with dyslexia and a control group then selected in pairs of intact pupils of 4th and 5th class of primary school (in total 150 pupils). For the purpose of data collection there had been a text used in an unfamiliar language (a nonsensical text, which corresponds to the Czech language in its structure; is a part of standardized reading test). There were four text versions prepared for the research which had been modified into frequently recommended modifications for dyslexics (increased font size, a use of bigger gaps between words and also rows, syllables highlight in words and a standard text corresponding to common reading-books). Conclusion depicts a presentation of impacts of individual texts modifications and also subjective opinions of pupils about these texts.

  • Název v anglickém jazyce

    Influence of Graphic Design of the Text on Reading Quality of Pupils with Dyslexia

  • Popis výsledku anglicky

    The contribution contains research results focused on reading quality of pupils with dyslexia according to the graphic design of the text. Our aim was to prove if commonly recommended graphic text editing has a certain influence on reading speed and occurrence of mistakes of children with dyslexia. The research sample consisted of pupils with dyslexia and a control group then selected in pairs of intact pupils of 4th and 5th class of primary school (in total 150 pupils). For the purpose of data collection there had been a text used in an unfamiliar language (a nonsensical text, which corresponds to the Czech language in its structure; is a part of standardized reading test). There were four text versions prepared for the research which had been modified into frequently recommended modifications for dyslexics (increased font size, a use of bigger gaps between words and also rows, syllables highlight in words and a standard text corresponding to common reading-books). Conclusion depicts a presentation of impacts of individual texts modifications and also subjective opinions of pupils about these texts.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    International congress on education (ERPA 2015)

  • ISBN

  • ISSN

    2261-2424

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    1-6

  • Název nakladatele

    EDP sciences

  • Místo vydání

    Paris

  • Místo konání akce

    Athens

  • Datum konání akce

    4. 6. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000386715200078