The Myth of Unbundling the Railways in the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F09%3A00145226" target="_blank" >RIV/62156489:43110/09:00145226 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Myth of Unbundling the Railways in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
Does unbundling ensure efficient railway transportation? The separation of railway operators and infrastructure is supposed to ensure efficient railway transportation. However, the experience with the unbundling of the railway operation in the Czech Republic suggests that unbundling does not work. In this paper, we investigate the hypothesis that the Czech railways represent an example of a network industry which is more efficient when it is concentrated. Therefore, the unbundling of railways in the Czech Republic favors particular political interests instead of efficient operation. Our hypothesis is supported by the growth of per unit costs that indicates the inefficient operation of unbundled Czech railways. We also looked at the volume of subsidiesand the productivity of labor which indicate the particular interests of politicians and the management of the Czech railways.
Název v anglickém jazyce
The Myth of Unbundling the Railways in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Does unbundling ensure efficient railway transportation? The separation of railway operators and infrastructure is supposed to ensure efficient railway transportation. However, the experience with the unbundling of the railway operation in the Czech Republic suggests that unbundling does not work. In this paper, we investigate the hypothesis that the Czech railways represent an example of a network industry which is more efficient when it is concentrated. Therefore, the unbundling of railways in the Czech Republic favors particular political interests instead of efficient operation. Our hypothesis is supported by the growth of per unit costs that indicates the inefficient operation of unbundled Czech railways. We also looked at the volume of subsidiesand the productivity of labor which indicate the particular interests of politicians and the management of the Czech railways.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - ekonomické a regionální aspekty regulace konkurenčního prostředí
ISBN
978-80-210-5008-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Název nakladatele
ESF MU
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Telč
Datum konání akce
12. 11. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—