Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Myth of Unbundling the Railways in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F09%3A00145226" target="_blank" >RIV/62156489:43110/09:00145226 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Myth of Unbundling the Railways in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Does unbundling ensure efficient railway transportation? The separation of railway operators and infrastructure is supposed to ensure efficient railway transportation. However, the experience with the unbundling of the railway operation in the Czech Republic suggests that unbundling does not work. In this paper, we investigate the hypothesis that the Czech railways represent an example of a network industry which is more efficient when it is concentrated. Therefore, the unbundling of railways in the Czech Republic favors particular political interests instead of efficient operation. Our hypothesis is supported by the growth of per unit costs that indicates the inefficient operation of unbundled Czech railways. We also looked at the volume of subsidiesand the productivity of labor which indicate the particular interests of politicians and the management of the Czech railways.

  • Název v anglickém jazyce

    The Myth of Unbundling the Railways in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    Does unbundling ensure efficient railway transportation? The separation of railway operators and infrastructure is supposed to ensure efficient railway transportation. However, the experience with the unbundling of the railway operation in the Czech Republic suggests that unbundling does not work. In this paper, we investigate the hypothesis that the Czech railways represent an example of a network industry which is more efficient when it is concentrated. Therefore, the unbundling of railways in the Czech Republic favors particular political interests instead of efficient operation. Our hypothesis is supported by the growth of per unit costs that indicates the inefficient operation of unbundled Czech railways. We also looked at the volume of subsidiesand the productivity of labor which indicate the particular interests of politicians and the management of the Czech railways.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - ekonomické a regionální aspekty regulace konkurenčního prostředí

  • ISBN

    978-80-210-5008-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    ESF MU

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Telč

  • Datum konání akce

    12. 11. 2009

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku