Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hodnocení konkurenčního prostředí vinařské oblasti Morava

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F16%3A43910400" target="_blank" >RIV/62156489:43110/16:43910400 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.icabr.com/respo/RESPO_2016.pdf" target="_blank" >http://www.icabr.com/respo/RESPO_2016.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hodnocení konkurenčního prostředí vinařské oblasti Morava

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá konkurenčním prostředím vinařské oblasti Morava v České republice. Cílem je zhodnotit strukturu trhu z hlediska velikostního rozložení podniků a vymezit hlavní konkurenční skupiny podniků na trhu. Součástí analýzy je vymezení hlavních příležitostí a hrozeb, které na podniky v rámci vnějšího prostředí působí. Data pro analýzu byla získána z databáze Encyklopedie vinařů, portálu Vína z Moravy, vína z Čech, z databáze podniků Albertina a z portálu Justice.cz. Do analýzy byly zahrnuty pouze podniky zabývající se výrobou tichých vín. Podniky byly hodnoceny na základě tržních podílů a celkových tržeb a pomocí metody shlukové analýzy (Wardovy metody). Výsledky ukazují, že v oblasti Morava zaujímá sedm největších podniků tržní podíl 49,24 %, na trhu je dále velké množství malých podniků a velmi malý počet středně velkých podniků. Současným největším podnikem zabývajícím se výrobou tichých vín v České republice je společnost VINIUM, a.s., jejíž velký tržní podíl je dosahován také uplatněním výrobků podniku v maloobchodních řetězcích. Z analýzy je zřejmé, že nejen vinařství velká jsou schopna dosahovat vysokých tržeb díky své pozici na trhu, ale i menší vinařství při správně zaměřené strategii a správném zacílení na zákazníky mohou být v konkurenčním prostředí regionu Morava úspěšné. Jako hlavní ohrožení vinařských podniků je možné uvést např. levná dovážená vína, vyjednávací sílu odběratelů, nízké investice do výzkumu a modernizace nebo vysokou míru importu. Mezi příležitosti vinařských podniků je možné zařadit např. ekologické vinařství, výsadbu nových vinic, spojování podniků, pěstování vstupních surovin, růst spotřeby vína nebo možnost dotací a finanční podpory ze strany ČR a EU.

  • Název v anglickém jazyce

    Evaluation of Competitive Environment in the Moravia Wine Area

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the competitive environment in the Moravia wine area in the Czech Republic. The objective is to evaluate the market structure in terms of size distribution of enterprises and to identify key groups of companies competing in the market. The part of the analysis is to define the main opportunities and threats that influence enterprises in the external environment. Data for the analysis were obtained from the database Encyclopedia of winemakers, the web portal Wines from Moravia, wines from Bohemia, the corporate database Albertina and the web portal Justice.cz. The analysis included only companies engaged in the production of still wines. The companies were evaluated on the basis of market shares and the total revenues and also by using the method of cluster analysis (Ward&apos;s method). The results show that seven largest enterprises have the market share of 49.24% in Moravia wine area, there is a large number of small and very small enterprises and a very low number of medium-sized enterprises. The current largest enterprise engaged in the production of still wines in the Czech Republic is the company VINIUM, Inc., whose large market share is also achieved due to the distribution of its products in retail chains. The analysis shows that not only large wineries are able to achieve higher sales thanks to its market position, but also smaller wineries with properly focused strategy and the right target customers can be successful in a competitive environment of Moravia area. As the main threat to wineries there can be mentioned, for example, cheap imported wines, bargaining power of buyers, low investment in research and modernization, or high levels of import. Among the opportunities of wineries there can be included, for example, organic viticulture, planting of new vineyards, mergers, cultivation of raw materials, the growth in consumption of wine or grants and financial support from the Czech Republic and the EU.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    40500 - Other agricultural sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Region v rozvoji společnosti 2016: sborník příspěvků

  • ISBN

    978-80-7509-459-9

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    56-63

  • Název nakladatele

    Mendelova univerzita v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    20. 10. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000433971500006