Vybrané otázky využití interaktivních metod v humanitních disciplínách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F17%3A43911763" target="_blank" >RIV/62156489:43110/17:43911763 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62156489:43310/17:43911763
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vybrané otázky využití interaktivních metod v humanitních disciplínách
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zaměřuje na využití interaktivních výukových metod vhodných pro výuku humanitních disciplín na vysokých školách (příp. na středních a či vyšších odborných školách). Interaktivní metody umožňují efektivnější osvojení učiva a schopnost je prakticky využít. Ve velké míře rozvíjí schopnost diskutovat, vhodně argumentovat a osvojit si celou škálu komunikačních dovedností. Důraz je kladen jak týmovou práci, tak na rozvoj vlastní individuality studenta, na řešení praktických problémů či projektů, na kritické myšlení, na rozvoj komunikačních dovedností i sociálního cítění. Moderní pedagogické metody kladou značné nároky na vyučujícího, který se snaží zachovat správný poměr mezi odborností a vzdělaností a to tak, aby byla rozvíjena nejen odbornost studentů ve smyslu zvyšování kvalifikace a schopnosti obstát v konkurenci s jinými na trhu práce, ale zajištěno i sociálně kulturní začlenění člověka, pěstování ohleduplnosti a rozvíjení solidarity. Současná vysoká škola má tak i funkci výchovnou. V příspěvku jsou uvedeny také zkušenosti s využitím interaktivních metod na dvou univerzitách, kde působí autorky tohoto článku.
Název v anglickém jazyce
Selected issues of using interactive methods in humanities
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the use of interactive teaching methods suitable for the teaching of humanities at universities (or at secondary and / or higher vocational schools). Interactive methods enable more effective learning and develop the ability of practical application of the acquired knowledge. They also encourage students to discuss, to argue appropriately, and help them to acquire a wide range of communication skills. Interactive methods emphasise teamwork as well as the development of the student individuality, solving practical problems or projects, critical thinking, developing communication skills and social empathy. Modern pedagogical methods place considerable demands on teachers who seek to maintain the right balance between professional and general level of education in order to develop not only the students' qualification which should increase their skills and their ability to compete with others on the labour market, but also to support students' social and cultural inclusion, to cultivate their consideration and develop their solidarity. Thus contemporary colleges and universities have also this educational function. This paper also presents experiences of using interactive methods at two universities where the authors of this paper work.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2017
ISBN
978-80-7509-503-9
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
244-254
Název nakladatele
Mendelova univerzita v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Křtiny
Datum konání akce
12. 9. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—