Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Changes in the intensity and impact of factors influencing consumer behaviour in the food market over time

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F23%3A43924032" target="_blank" >RIV/62156489:43110/23:43924032 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.17221/191/2023-AGRICECON" target="_blank" >https://doi.org/10.17221/191/2023-AGRICECON</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.17221/191/2023-AGRICECON" target="_blank" >10.17221/191/2023-AGRICECON</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Changes in the intensity and impact of factors influencing consumer behaviour in the food market over time

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper aims to identify the changes and intensity of the factors influencing consumers&apos; purchasing decision-making process in the food market. The research offers a unique comparison of the situation between the years 2007 and 2022 and reveals the emerging factors affecting consumer decisions. The authors conducted a representative questionnaire survey (N = 686) to determine the influence of individual factors. The data were processed using factor analysis, which allowed for the reduction of the number of factors (20) to four determinants covering 61% of the total variability in the dataset. The determinants of consumer purchasing decisions include traditional promotional elements, product parameters, newly formed factors based on sustainability and health awareness trends, and price discounts. Consumer behaviour appears to be influenced by a wide range of short- and long-term factors, and it is necessary to look at it comprehensively over a longer time horizon, taking current trends into account.

  • Název v anglickém jazyce

    Changes in the intensity and impact of factors influencing consumer behaviour in the food market over time

  • Popis výsledku anglicky

    The paper aims to identify the changes and intensity of the factors influencing consumers&apos; purchasing decision-making process in the food market. The research offers a unique comparison of the situation between the years 2007 and 2022 and reveals the emerging factors affecting consumer decisions. The authors conducted a representative questionnaire survey (N = 686) to determine the influence of individual factors. The data were processed using factor analysis, which allowed for the reduction of the number of factors (20) to four determinants covering 61% of the total variability in the dataset. The determinants of consumer purchasing decisions include traditional promotional elements, product parameters, newly formed factors based on sustainability and health awareness trends, and price discounts. Consumer behaviour appears to be influenced by a wide range of short- and long-term factors, and it is necessary to look at it comprehensively over a longer time horizon, taking current trends into account.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Agricultural Economics-Zemedelska ekonomika

  • ISSN

    0139-570X

  • e-ISSN

    1805-9295

  • Svazek periodika

    69

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    358-365

  • Kód UT WoS článku

    001091360900002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85172812742