Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How Does Decoy Pricing Affect Purchasing Decisions?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F23%3A43924756" target="_blank" >RIV/62156489:43110/23:43924756 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.2478/sbe-2023-0053" target="_blank" >https://doi.org/10.2478/sbe-2023-0053</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/sbe-2023-0053" target="_blank" >10.2478/sbe-2023-0053</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How Does Decoy Pricing Affect Purchasing Decisions?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper is devoted to the cognitive biases of decoy pricing, which has become the subject of interest of retail companies in recent years. The paper analyses the principles of the decoy effect with regard to consumer behaviour in the Czech Republic (which represents customers of the Eastern Europe). The analytical part of the paper focuses on examination of often irrational consumer decision-making process, with respect to age, gender, product group, and other factors. A combination of questionnaire survey (N=200) and interviews (N=32) was used. The results indicate a significant influence of the generation the consumer belongs to, further differences in decision-making according to gender, as well as differences in effects in various product categories. The findings may be utilised by companies considering the use of decoy pricing strategies in the Czech market.

  • Název v anglickém jazyce

    How Does Decoy Pricing Affect Purchasing Decisions?

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is devoted to the cognitive biases of decoy pricing, which has become the subject of interest of retail companies in recent years. The paper analyses the principles of the decoy effect with regard to consumer behaviour in the Czech Republic (which represents customers of the Eastern Europe). The analytical part of the paper focuses on examination of often irrational consumer decision-making process, with respect to age, gender, product group, and other factors. A combination of questionnaire survey (N=200) and interviews (N=32) was used. The results indicate a significant influence of the generation the consumer belongs to, further differences in decision-making according to gender, as well as differences in effects in various product categories. The findings may be utilised by companies considering the use of decoy pricing strategies in the Czech market.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Business and Economics

  • ISSN

    1842-4120

  • e-ISSN

    2344-5416

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    176-197

  • Kód UT WoS článku

    001143260800007

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85182657170