Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

České zahradní umění a krajinářská architektura 19. a 20. století v kontextu světového vývoje (1850-2000)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43510%2F20%3A43918956" target="_blank" >RIV/62156489:43510/20:43918956 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    České zahradní umění a krajinářská architektura 19. a 20. století v kontextu světového vývoje (1850-2000)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kritický katalog třetí osvětové výstavy z cyklu České zahradní umění a krajinářská architektura v kontextu evropského, respektive světového vývoje přináší detailnější souvislosti zaměřené na rozhodující tendence vývoje v období 19. a 20. století. Období, které položilo základy svobodné, demokratické a prosperující - moderní budoucnosti západní společnosti. Ty postupně ovlivnily mimo jiné i nové vnímání zahrady v utváření města a jeho prostředí dnes a v blízké budoucnosti a daly vzniknout jeho novému chápání. To připouští, že nejde jen o komplex problémů stavebních struktur funkčních zón a jejich technickou a dopravní infrastrukturu, ale i o prostor městské krajiny, která vstupuje prostřednictvím forem a ducha tradiční zahrady do veřejného prostoru. Vstupuje nejen do klasických urbánních prostorů, jako jsou ulice, náměstí, nábřeží, městské parky, squary či dvory, ale nově i do paralelních světů na střechách, vodorovných a vertikálních konstrukcí stavebních souborů, které s sebou přinášejí to, co ve spojení se zemí a rostlým terénem městu zabraly a zastavěly. Vše živé, proměňující se v rytmu života přírody, zničily, zabily a přetvořily na mrtvou betonovou a asfaltovou poušť, bez vody, bez stromů, bez myšlenek, bez naděje, kterou přinášel vždy v historii jako symbol života arkadský mýtus již od antiky a jako městský ideál je aktuální i dnes. Prokletí vize Hádovy říše, v níž vládne boj o peníze a moc, které okouzluje mnohé soudobé multimediální vizionáře a skeptiky, pro omezený prostor výstavy programově pomíjíme. Obdobně jako dvě předešlé i třetí výstava prezentuje především obrazovou formou na 40 velkoformátových panelech stěžejní tendence vývoje zahradního umění a krajinářské architektury. Postihuje období posledních dvou století, aniž by opakovala romantismus krajinářského parku první poloviny 19. století, který byl pro úplnost jeho vývoje prezentován na výstavě předešlé. Témata začínají vznikem krajinářského urbanismu, tendence spojené s osobnostmi barona Haussmanna, Jean-Charlese Alphanda, Josepha Paxtona a Fredericka Law Olmsteda a tradičními světovými metropolemi, a se spontánní invazí zahrady a parku do stavby a modernizace měst a městské krajiny. Je to logické - jejich tvůrčí činy se dlouhou dobu svým rozsahem a nadčasovými výsledky nebudou opakovat. Tito tvůrci, ale i další nejmenovaní, v mnohém předstihli svou dobu. Téma pokračuje prezentací globálního fenoménu moderního města - městským parkem, který v prostředí města uplatňuje ideje návratu k přírodě a lidské přirozenosti, zhmotněné o století dříve krajinářskou zahradou. Zahradu, zájem o rostliny a jejich sbírky, introdukci rostlin z celého světa, lovce rostlin a zahradnický boom představuje soubor panelů spojených s viktoriánskou a edwardiánskou Anglii, který ve spojení s Gertrudou Jekyll, Williamem Robinsonem a květinovou zahradou přechází do století 20., a nadlouho se stává v zahradě nosným tématem. Do 20. století vstupujeme prostřednictvím Antonia Gaudího, génia a vizionáře, který po celé toto století invenčné oslovoval a ovlivňoval mnohé tvůrce zahrady, na které však z důvodu omezeného rozsahu výstavy nezbyl prostor, přestože ve vývoji krajinářské architektury a zahradního umění mají své místo. 20. století je pojato ve dvou částech. První je téma modernismu. Druhá část prezentuje cestu k novému vnímání města ve smyslu městské krajiny, která po zničující válce v Evropě paradoxně připravila prostor k návratu ke klasikům krajinářského urbanismu 19. století. Přináší řadu tradičních i nových témat, z nichž jsou některá vybraná představena na jednotlivých panelech. Ke všem výše jmenovaným tematickým okruhům 19. a 20. století je prezentován odraz zahradního umění a krajinářské architektury v Českých zemích, aniž by si kladl za cíl být formálně kompletní z pohledu národní české zahrady, politického utváření Evropy, historických období nesvobody, nebo zdůrazňování a zviditelnění jedinečnosti naší tradiční oborové školy.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech Garden Art and Landscape Architecture of the 19th and 20th Centuries in the Context of World Development (1850-2000)

  • Popis výsledku anglicky

    Critical catalog of the third educational exhibition in the cycle Czech garden art and landscape architecture in the context of world development looks in more detail at the most influential development trends in the 19th and 20th centuries (1850-2000). This third exhibition uses images on 40 large boards to present the most significant development trends in the garden art and landscape architecture over the last two centuries, without repeating the Romanticism landscape park of the first half of the 19th century, which was presented in the previous exhibition. The exhibition begins with the emergence of landscape urbanism, a tendency associated with Baron Haussman, Jean-Charles Alphand, Joseph Paxton, and Frederick Law Olmsted as well as traditional world capitals, and with the spontaneous invasion of gardens and parks into the development and modernisation of cities and urban landscapes. The theme continues with the presentation of the global phenomenon of the modern city - an urban park, which applies the ideas of a return to nature and the human spirit in the urbanised environment; ideas that were expressed by the landscape garden a century earlier. The garden, a botanical interest in plants and collecting, the introduction of plants from distant parts of the world, plant hunters and horticultural boom are presented on a set of boards focusing on Victorian and Edwardian England. The designs for flower gardens by Gertrude Jekyll and William Robinson passed into the 20th century and became the basic theme of gardens for a long time. The 20th century starts with Antoni Gaudí, genius and visionary, who inspired and influenced many garden designers throughout the century; unfortunately, no space is left for them because of the limited scope of the exhibition, even though they also have their place in the development of landscape architecture and garden art. The 20th century is presented in two almost equal parts. The first part has the theme of modernism, while the second shows the journey to a new perception of the city in the sense of the urban landscape, which, after the devastating war in Europe, paradoxically heralds a return to the classics of 19th-century landscape urbanism. It brings a number of traditional as well as new themes. In addition, the exhibition includes a reflection of garden design and landscape architecture in the Czech lands. It does not attempt to be comprehensive from the point of view of the national Czech garden, the political formation of Europe in the historical periods of non-freedom.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60402 - Architectural design

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG16P02H053" target="_blank" >DG16P02H053: České zahradní umění a krajinářská architektura v kontextu evropského vývoje</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7509-743-9

  • Počet stran knihy

    267

  • Název nakladatele

    Mendelova univerzita v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy