Přijímací řízení na středních odborných školách v období socialistického Československa
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43670%2F20%3A43918423" target="_blank" >RIV/62156489:43670/20:43918423 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5817/SP2020-3-3" target="_blank" >https://doi.org/10.5817/SP2020-3-3</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-3-3" target="_blank" >10.5817/SP2020-3-3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Přijímací řízení na středních odborných školách v období socialistického Československa
Popis výsledku v původním jazyce
Tématem studie je problematika středního odborného školství v období socialistického Československa. Konkrétním cílem autorů textu je zachytit a interpretovat průběh přijímacího řízení a jeho proměny na tomto typu škol během jednačtyřicetiletého období vlády Komunistické strany Československa (1948-1989). Výzkum vychází z historiografického proudu dějin každodennosti. Jednou z použitých metod výzkumu je orální historie založená na rozhovorech s pamětníky - učiteli, kteří ve sledovaném období působili na středních odborných školách. Výzkum prostřednictvím metody orální historie je dále doplněn studiem dobové legislativy a dobových periodik, jako jsou časopisy Odborná škola či Nová škola, a studiem archivních materiálů získaných v Národním archivu v Praze. Výsledky studie přinášejí dosud nezachycený obraz průběhu a proměn přijímacího řízení na středních odborných školách v období socialistického Československa. Ukazuje ideologické zásahy komunistického režimu do podoby přijímacího řízení např. prostřednictvím tzv. komplexního hodnocení uchazečů, ale i prostřednictvím některých členů přijímací komise. V tomto ohledu zejména na příkladu předsedy přijímací komise, kterou v mnoha případech zastával ředitel střední odborné školy.
Název v anglickém jazyce
The admission procedure at secondary vocational schools in socialist Czechoslovakia
Popis výsledku anglicky
The topic of this study is the issue of secondary vocational schools in socialist Czechoslovakia. The specific aim of this paper is to capture and interpret the course of the admission procedure and its transformationat this type of school during the 41-year rule of the Communist Party of Czechoslovakia (1948-1989).The research is based on a historiographic approach to the history of everyday life. One of the research methods used is an oral history based on interviews with witnesses: teachers who worked at secondary vocational schools during the socialist regime. Our research is further complemented by the study of period legislation and periodicals, such as Odborná škola and Nová škola, and archival sources obtained from the National Archive in Prague. The results of the study provide a previously unrevealed picture of the course and transformationof the admission procedure at secondary vocational schools in socialist Czechoslovakia. They show the ideologicalinterventions of the Communist regime into the form of the admission procedure, for instance through the so-called comprehensive evaluation report of applicants and also through some members of the admissioncommittee. The study pays particular attention to the role of the chairman of the admission committee, which in many cases was held by the headteacher of a secondary vocational school.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-24776S" target="_blank" >GA19-24776S: Střední odborná škola v socialistickém Československu pohledem dějin každodennosti. Orálně historické rozhovory s učiteli</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
33
Strana od-do
69-101
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85096120981