Pohled studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43670%2F20%3A43919303" target="_blank" >RIV/62156489:43670/20:43919303 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.11118/lifele20201002133" target="_blank" >https://doi.org/10.11118/lifele20201002133</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20201002133" target="_blank" >10.11118/lifele20201002133</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pohled studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je prezentovat názory studentů učitelství na průběh pedagogické praxe, kterou pro ně organizuje Institut celoživotního vzdělávání ve spolupráci se středními odbornými školami. Studenti mají předepsaný počet náslechů u cvičného učitele, na které plynule navazují jejich vlastní výstupy. Výchozím materiálem pro naše zkoumání se staly deníky pedagogické praxe studentů. Ty byly za účelem hlubšího proniknutí do dané problematiky dále posíleny o projektivní techniku nedokončených vět, které studenti doplňovali po skončení praxe. Získaná data byla podrobena kvalitativní analýze. Na jejím základě byly identifikovány následující čtyři kategorie: "praxe jako stres", "bariéry na pedagogické praxi", "zmírňování nesnází na pedagogické praxi" a "zrod vlastního pojetí výuky". Předkládaný text se zabývá pouze prvními třemi. Příspěvek je zakončen zamyšlením nad možnými změnami, které by vedly ke zkvalitnění průběhu a případné vyváženosti praxe pro studenty na straně jedné a zúčastněných institucí na straně druhé.
Název v anglickém jazyce
The Opinion of "Teaching of Vocational Subjects and Practical Training" Students on the Practice Teaching Process
Popis výsledku anglicky
The main goal of this contribution is to present the views of students of pedagogy on the teaching practice, which is organized by the Institute of Lifelong Learning in cooperation with secondary technical schools. This teaching practice is organized by the Institute of Lifelong Learning in cooperation with secondary technical schools that agreed to be the training schools for our students. The teaching practice period lasts 14 days for each student. Students have to shadow their supervisor teacher for a specific number of lecture hours. Then they have to teach a couple of lectures on their own. The sources for this study were teaching practice diaries of students, who took part in this process and the students' responses to the sentence completion method questionnaire that they completed after the teaching practice period. The method provided a deeper qualitative understanding of the issue. The qualitative analysis revealed four categories: teaching practice as a stressor; barriers in the teaching practice; stress reduction during the teaching practice; creating a personal teaching concept. This paper deals with the first three of these categories. The final part of the paper is a reflection on possible ways how to raise the quality of the teaching practice both for students and participating institutions.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lifelong Learning - Celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
133-156
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—