Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Střední odborné školy v Československu v době komunismu: Každodenní život z pohledu učitelů Jihomoravského kraje

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43670%2F23%3A43924384" target="_blank" >RIV/62156489:43670/23:43924384 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Střední odborné školy v Československu v době komunismu: Každodenní život z pohledu učitelů Jihomoravského kraje

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hlavním cílem této publikace je na základě historicko-pedagogického výzkumu představit každodenní život středních odborných škol v Československu v době komunismu na příkladu bývalého Jihomoravského kraje. Výzkum je založen převážně na metodě orální historie, tedy rozhovorech s pamětníky, kterými byli zejména vyučující působící na středních odborných školách před rokem 1989. Kromě rozhovorů s pamětníky autor publikace využil dále řadu dobových dokumentů získaných archivním výzkumem, články z dobových periodik či informace z dobové legislativy apod. Výsledky prezentované v této monografii přináší nové, dosud nikde publikované, poznatky z každodenního života středních odborných škol v Československu v době komunismu. Zahrnují například informace o tom, jakými cestami se budoucí učitelé dostávali na tyto školy, jak probíhala jejich adaptace během prvních let působení ve škole či jak probíhalo jejich další pedagogické vzdělávání. Neopomenuty nezůstaly ani témata vyučování, přijímacího řízení a maturitních zkoušek. Jinými slovy, aktivit, které se na středních odborných školách odehrávaly v pravidelných intervalech. Čtenář této knihy se ovšem může dále seznámit např. i s činností dobové školní inspekce či s oficiálními i neoficiálními pravidly, která ovlivňovala každodenní chod těchto škol, a to např. i včetně korupčního jednání, podvodů či protekcionismu.

  • Název v anglickém jazyce

    Secondary technical schools in Czechoslovakia during the communist era: Everyday life from the perspective of teachers in the South Moravian region

  • Popis výsledku anglicky

    The main goal of this publication is to present, based on historical and pedagogical research, the everyday life of secondary technical schools in Czechoslovakia during the communist era, using the example of the former South Moravian region. The research is primarily grounded in the method of oral history, consisting of interviews with witnesses, particularly teachers who worked in secondary technical schools before 1989. In addition to interviews, the author utilized a variety of contemporary documents obtained through archival research, articles from periodicals of that time, and information from contemporary legislation, among other sources. The results presented in this monograph provide new insights into the daily life of secondary technical schools in Czechoslovakia during the communist era, previously unpublished. They include information on how future teachers gained admission to these schools, how their adaptation process unfolded during the initial years, and how their ongoing pedagogical education took place. Topics such as teaching methods, admissions procedures, and graduation exams are also addressed. In other words, the activities that occurred at secondary technical schools at regular intervals. The reader of this book can further acquaint themselves with the activities of the contemporary school inspection, as well as with both official and unofficial rules that influenced the daily operation of these schools, including instances of corruption, fraud, or favouritism.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-24776S" target="_blank" >GA19-24776S: Střední odborná škola v socialistickém Československu pohledem dějin každodennosti. Orálně historické rozhovory s učiteli</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7676-793-5

  • Počet stran knihy

    255

  • Název nakladatele

    Wolters Kluwer a.s.

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy