Vnímání úrovně vlastních měkkých kompetencí u učitelů odborného výcviku a pohled ředitelů a jejich zástupců na tuto problematiku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43670%2F24%3A43925784" target="_blank" >RIV/62156489:43670/24:43925784 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.11118/lifele20241401007" target="_blank" >https://doi.org/10.11118/lifele20241401007</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20241401007" target="_blank" >10.11118/lifele20241401007</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vnímání úrovně vlastních měkkých kompetencí u učitelů odborného výcviku a pohled ředitelů a jejich zástupců na tuto problematiku
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná studie se zaměřuje na osvojování si měkkých kompetencí u učitelů odborného výcviku. Cílem bylo pomocí dotazníku zjistit jak pohled na vlastní měkké kompetence u učitelů odborného výcviku, tak názory ředitelů a zástupců ředitelů na úroveň měkkých kompetencí této skupiny jejich zaměstnanců. Východiskem pro tvorbu dotazníku byl popis klíčových měkkých kompetencí u učitelů odborného výcviku podle Národní soustavy povolání. Výsledky ukázaly, že za nejdůležitější měkké kompetence pro svoji profesi považují učitelé především výkonnost, schopnosti řešit problémy a efektivní komunikaci. Z pohledu ředitelů škol a jejich zástupců se jedná o podobné priority. Za klíčovou kompetenci považuje vedení školy u této skupiny učitelů jednoznačně efektivní komunikaci. Při srovnání obou skupin respondentů jsou patrné významné rozdíly v pohledu na ideální hodnoty (měkkých kompetencí u učitelů odborného výcviku) a v jejich představě o skutečné úrovni těchto kompetencí u učitelů odborného výcviku.
Název v anglickém jazyce
Perceived level of soft skills among the vocational training teachers as viewed by themselves, the school directors and their deputies
Popis výsledku anglicky
The presented study focuses on the process of gaining soft skills and competencies among vocational training teachers. The main goal of the study was to find out how the teachers themselves perceive the level of their soft skills as well as how the school directors and their deputies perceive the soft skills of their employees. The questionnaire created for this purpose was based on the description of the soft skills for vocational training teachers by the National Qualifications System. The results show that the most important soft skills the teachers themselves consider necessary for the profession of a teacher are productivity, the ability to solve problems, and effective communication. The viewpoints of the directors and their deputies were mostly similar, the most important skill being effective communication. A comparison of the data from the teachers and the directors (and their deputies) revealed significant differences between these two groups of respondents in their opinion on the ideal level of soft skills and their ideas about the realistic level of soft skills among vocational training teachers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lifelong Learning - Celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
1805-8868
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
7-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—