Masný průmysl ve střední a východní Evropě: Změny, trendy, výzvy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62157124%3A16270%2F17%3A43876056" target="_blank" >RIV/62157124:16270/17:43876056 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Masný průmysl ve střední a východní Evropě: Změny, trendy, výzvy
Popis výsledku v původním jazyce
V zemích střední a východní Evropy (Německo, Rakousko, Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko) proběhl v uplynulých letech v produkci masa rozdílný vývoj. Díky úbytku domácí produkce vepřového masa ve státech východní Evropy včetně České republiky mohly země jižní, západní i severní Evropy svoji výrobu navýšit. Průměrná spotřeba vepřového masa se totiž příliš nezměnila a pokles domácí produkce byl kompenzován zvýšenými dovozy na vlastní trhy. Bez ohledu na produkci masa v jednotlivých zemích lze v regionu střední a východní Evropy pozorovat pozvolný pokles spotřeby masa, zejména hovězího a v menší míře i vepřového, naopak konzumace drůbežího masa v uplynulém čtvrtstoletí vzrostla. V ČR představovala průměrná spotřeba drůbežího masa na osobu v r. 1995 více než 200 % stavu r. 1991, v Německu to bylo 162 %. V posledních letech se prosadily způsoby balení čerstvého masa, které prodlužují údržnost a zvyšují i bezpečnost pro spotřebitele z hlediska prevence možnosti uvolnění masové šťávy. Pro čerstvé maso v malospotřebitelském balení se v současnosti nejvíce používá způsob balení v ochranné atmosféře a vakuové skin balení (tzv. Darfresh? nebo Multifresh?). Z moderních trendů se prosazují požadavky na produkty ?clean label?, výrobky z kategorie ?convenience? a zejména na německém trhu je v současnosti nejrychleji rostoucím segmentem skupina vegetariánských a veganských náhražek masných výrobků.
Název v anglickém jazyce
Meat Industry in Central and Eastern Europe: changes, trends and challenges
Popis výsledku anglicky
Regardless of meat production in individual countries a gradual decrease in the consumption of meat, especially beef and to a lesser extent, pork, may be observed in the region of Central and Eastern Europe while consumption of poultry meat has increased in the past twenty-five years. In the Czech Republic, the average consumption of poultry meat per capita in the year 2015 was more than 200% in comparison to 1991, in Germany it was 162%. In recent years several methods of fresh meat packaging become established, that extend product shelf life and that can enhance consumer safety. The packaging in a modified atmosphere and vacuum skin packaging (ie. Darfresh? or Multifresh?) are the most widely method currently used. Requirements for product categories of ?clean label? and ?convenience products? have become growing recently and in particular on the German market the vegetarian and vegan substitutes for meat products are currently the fastest growing segment.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
40301 - Veterinary science
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník XLIII. konference o jakosti potravin a potravinových surovin - Ingrovy dny 2017
ISBN
978-80-7509-476-6
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
22-28
Název nakladatele
Mendelova univerzita v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 3. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—