Fundamentální experimenty ve fyzice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F06%3A00003158" target="_blank" >RIV/62690094:18440/06:00003158 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fundamentální experimenty ve fyzice
Popis výsledku v původním jazyce
Ve stati je zdůrazněn význam experimentu pro vytváření fyzikálního obrazu světa. Je provedeno členění experimentů, přičemž je kladen důraz na heuristické (fundamentální) experimenty, které tvoří východisko pro vytváření matematických modelů fyzikálních jevů ? fyzikálních zákonů. Význam fyziky jako vědy mj. spočívá v tom, že hledá a nachází souvislosti mezi jednotlivými jevy a rovněž skupinami jevů. V historii fyziky proto můžeme sledovat, že původně fundamentální experimenty přechází do kategorie experimentů verifikačních. Ve stati jsou uvedeny příklady konkrétních fundamentálních experimentů. Je rovněž podtržen význam měření a vyhodnocování jeho přesnosti pro vytváření dobrých kvantitativních modelů fyzikálních jevů. V závěru je pojednáno o významu experimentu ve vyučování fyzice.
Název v anglickém jazyce
The Fundamental Experiments in Physics
Popis výsledku anglicky
The paper emphasizes an importance of the experiment for creating a physical image of world. A division of the experiments is made and a stress is put on fundamental heuristic experiments that are basis of making mathematical models of physical phenomena- physical laws. At the same time signification of measurement and evaluation of its accuracy for making good quantitative models of physical phenomena is pointed out. The importance of physics as a science consists among others in the fact that it searches and finds connection between particular phenomena and also groups of phenomena. Therefore in a physics history we can observe that originally fundamental heuristic experiments pass in a class (category) of fundamental verification experiments. The paper illustrates some examples of factual fundamental experiments. The conclusion is devoted to signification of experiment in physics teaching.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BE - Teoretická fyzika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Matematika, fyzika, informatika : časopis pro výuku na základních a středních školách
ISSN
1210-1761
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—