Pitvy a pitevní alternativy ve výuce biologie, lékařských a veterinárních oborů - z výsledků výzkumných studií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F15%3A50004292" target="_blank" >RIV/62690094:18440/15:50004292 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62690094:18470/15:50004292
Výsledek na webu
<a href="http://www.paidagogos.net/issues/2015/2/article.php?id=6" target="_blank" >http://www.paidagogos.net/issues/2015/2/article.php?id=6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pitvy a pitevní alternativy ve výuce biologie, lékařských a veterinárních oborů - z výsledků výzkumných studií
Popis výsledku v původním jazyce
Využívání pitev neodmyslitelně patří k výuce biologických, lékařských a veterinárních oborů, ale v posledních letech přibývá odpůrců jejich zařazování do edukační reality. Proto se využívají se stále vyšší frekvencí pitevní alternativy často na bázi interaktivních počítačových aplikací co nejvěrněji nahrazujících reálný systém. Pitevní alternativy omezují využívání živočichů za tímto účelem chovaných, popř. usmrcování živočichů získaných z volné přírody. V přehledové studii se zabýváme analýzou a prezentací vybraných výzkumných studií zaměřených na využívání pitev a pitevních alternativ jak ve výuce biologie tak obecně i přírodních věd a pro srovnání i medicínských a veterinárních oborů. Analyzujeme i druhy pitevních alternativ a postoje vůči pitvám samotným i jejich alternativám se zvláštním důrazem na využívání interaktivních počítačových aplikací. Z výsledků výzkumných studií vyplývá, že by reálné pitvy měly být v současné výuce doplňovány vhodnými pitevními alternativami, které ale
Název v anglickém jazyce
Dissections and Dissection Alternatives in Biology, Medical and Veterinary Education - from Results of Research Studies
Popis výsledku anglicky
The use of dissection inherently belongs to the biological, medical and veterinary field lessons, but in recent years, the opponents of their inclusion in the educational reality are increasing. Therefore, dissection alternatives are used with still higher frequency often based on interactive computer applications as closely as possible related to the real system. Dissection alternatives restrict the use of animals bred for this purpose, respectively killing animals obtained from the wild. We are engaged in analysis and presentation of selected research studies on the use of dissection and autopsy alternatives both in teaching biology and general life sciences, and for comparison of medical and veterinary disciplines in our review study. We analyse thekinds of dissection alternatives and attitudes towards dissection and their alternatives, with special emphasis on the use of interactive computer applications. The results of research studies indicate that the real dissections should be
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paidagogos : časopis pro pedagogiku a s ní související věd
ISSN
1213-3809
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
39
Strana od-do
107-145
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—