Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Naučit, nebo inkludovat?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F16%3A50005508" target="_blank" >RIV/62690094:18440/16:50005508 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Naučit, nebo inkludovat?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Inkluze, které rozumíme jako zahrnutí a postupné vrůstání jednotlivce do společenského celku, je ve školském prostředí bohužel zúžena jen na vřazení zdravotně postiženého či sociálně znevýhodněného žáka do hlavního vzdělávacího proudu. Nyní nemá být podstatné, co a jak se tento žák učí, ale kde a s kým je vyučován. Tvrdí se, že už samo takové přeřazení maximalizuje vzdělávací efekt. Autor článku naopak ukazuje, že toto pojetí inkluze je ideologickým konstruktem, který se s podstatou vzdělávání edukačně znevýhodněných dětí a mladistvých zcela míjí. Ilustruje zároveň, jak se v jednotlivých segmentech speciálního školství speciální pedagogika propracovávala k poznatkům, jejichž platnost je ověřena dostatečnou zkušeností. Kritice jsou podrobena zejména dvě úzká hrdla už legislativně prosazeného českého pojetí inkluze: zabezpečení vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací a žáků romských. Oficiálně se totiž hlavně zdůrazňuje fakt, že dětem z obou zmíněných skupin dětské populace musí být poskytnuty rovné vzdělávací šance, ale zároveň není otevřeně přiznáváno, že toto může být kontraproduktivní pro jejich sociálně upotřebitelné vzdělání a i jejich budoucí zaměstnatelnost. V této souvislosti je na příkladech ukázána pochybnost celého konceptu podpůrných opatření, kterými je sice deklarována podpora každého inkludovaného jedince, ale nikde nebyl podán důkaz, že tento zaváděný způsob vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je skutečně funkční. Hledět na zájem dítěte při jeho vzdělávání ve smyslu Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením znamená právě hledání toho, co se ukázalo jako funkční a osvědčilo se – nikoliv prosazování toho, co z ideologických pozic někdo prohlásí za správné.

  • Název v anglickém jazyce

    To teach or to Include?

  • Popis výsledku anglicky

    nclusion, which is understood as the inclusion of a gradual ingrowth individual to the social whole, is in the school environment, unfortunately narrowed on the integration of handicapped or socially disadvantaged pupil in mainstream education. It should not be significant, what and how the student learns, but where and with whom it is taught. Supposedly, it does such a shift maximizes the educational effect. The author shows on the contrary that this notion of inclusion is an ideological construct that is the essence of education educationally disadvantaged children and young people completely misses. Also illustrates how the various segments of special education special education worked his way to knowledge whose validity is verified enough experience. Critics are particularly subjected to two bottlenecks already legally enforced Czech conception of inclusion: securing the education of pupils with mild mental retardation and pupils of Roma. Officially, the principal highlights the fact that children from both of these groups of children population must be given equal educational chances, but not openly admitted that this may be counterproductive for their socially acceptable education and their future employability. In this context, the examples shown question the whole concept of support measures which, although declared inkludovaného support of each individual, but there was no evidence that this method introduced pupils with special educational needs is truly functional. Gazing at the child&apos;s interest in his education within the meaning Convention on the Rights of Persons with Disabilities means just search for what proved to be functional and proven to be successful - not the promotion of what ideological positions, someone claiming to be correct.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika : časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    33

  • Strana od-do

    261-293

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus