Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu 21. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F21%3A43896842" target="_blank" >RIV/44555601:13430/21:43896842 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://studiascientifica.ku.sk/wp-content/uploads/2022/01/ssf_5_21_s_obalkou.pdf" target="_blank" >http://studiascientifica.ku.sk/wp-content/uploads/2022/01/ssf_5_21_s_obalkou.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu 21. století
Popis výsledku v původním jazyce
Modely přístupů k žákům s postižením, nejen v oblasti edukace, se neustále rozvíjí. V současné době hovoříme nejčastěji o jedincích se speciálními vzdělávacími potřebami, za které jsou považováni ti se zdravotním či sociálním znevýhodněním, dle některých přístupů také jedinci nadprůměrně nadaní. V České republicem má tento pojem zároveň oporu v aktuální legislativě. V kontextu 21. století, spolu s rozvojem inkluzivního vzdělávání, se však klade důraz na potřeby každého žáka bez rozdílu. Pomalu se tak opouští od terminologie, která hovoří o speciálně vzdělávacích potřebách, a přiklání se obecně k potřebě vzdělávací. Předkládaný příspěvek tak reflektuje edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu 21. století nejen v České republice, ale i v zahraničí.
Název v anglickém jazyce
Education of Pupils with Special Educational Needs in the Context of the 21st Century
Popis výsledku anglicky
The models of our approach towards pupils with disabilities are always developing, and not just in the area of education. Nowadays, we usually discuss individuals with special educational needs, which we consider those having a health or social disability. Some approaches classify gifted pupils and those performing above average among those that have special educational needs. There is also valid legislation here in the Czech Republic that supports this terminology. In the context of the 21st century and inclusive education, there is a huge emphasis on the needs of every pupil, with no exceptions. Therefore, we are slowly abandoning the whole concept of special educational needs and we are leaning more towards the general need for education. The submitted article reflects the education of individuals with special educational needs in the context of the 21st century, not only in the Czech Republic, but abroad as well.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae
ISSN
1336-2232
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
184-194
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—