Inkluzivní vzdělávání na plně organizovaných základních školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F22%3A50018952" target="_blank" >RIV/62690094:18440/22:50018952 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2067" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2067</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.2067" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.2067</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inkluzivní vzdělávání na plně organizovaných základních školách
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je zmapovat inkluzivní přístupy plně organizovaných škol, na kterých studenti učitelství plní pedagogické praxe. Tyto školy přijímají na pedagogické praxe studenty programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Metody: Na základě analýzy dostupných nástrojů byl použit český překlad mezinárodně uznávaného ukazatele inkluze od autorů Booth a Ainscow (2007). Pro šetření byl využit pozorovací arch č. 1., který může být použit i externím nezávislým pozorovatelem. Jako pozorovatelé působili zaškolení studenti učitelství 1. stupně ZŠ druhého až pátého ročníku, kteří ve spolupracujících školách vykonávali dlouhodobou praxi. Výzkumný soubor činí 139 plně organizovaných škol. Výsledky: Na základě získaných výsledků lze konstatovat, že většina škol, kam dochází studenti na praxi, započaly více či méně inkluzivní proces a nadále se snaží o jeho rozvoj. Pouze 2 školy získaly hodnocení pod 20 % celkového počtu bodů. Jedná se o školy, které získaly nízké hodnocení ve všech třech oblastech, tj. budování inkluzivní kultury, inkluzivní politika školy i rozvoj inkluzivní praxe. Naopak 8 škol dosáhlo nadprůměrný výsledek ve všech třech oblastech. Závěry: Z výsledků vyplývá, že nemalý počet škol studenti hodnotili z pohledu jejich realizace inkluzivního vzdělávání negativně a je proto otázkou, zdali s těmito školami má být vedena spolupráce při praktické pedagogické přípravě budoucích učitelů.
Název v anglickém jazyce
Inclusive education in fully organised primary schools
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to map the inclusive approaches of fully organised schools in which pre-teachers undergo their in-field experience. It focused on so-called cooperative schools that accept undergraduate students of Primary School Teacher Training program for their pedagogical internships. Methods: Based on the analysis of available tools, the Czech translation of the internationally recognised index for inclusion by Booth and Ainscow (2007) was selected. Specifically, the questionnaire no. 1 was used for this survey since it can also be administered by external independent observers. Independent observers were students of the second to fifth grade of studying to be primary school teachers. After having trained students in questionnaires items, they were asked to conduct the observation during their long-term internships in cooperating schools. The research group consists of 139 fully organised schools. Findings: Based on the obtained results, it can be stated that most schools, where students undergo their internships, have started, more or less, inclusive process and continue to strive for its development. Only 2 schools received a rating below 20% of the total number of points in all three examined areas, i.e. building an inclusive culture, inclusive school policy and the development of inclusive practice. On the contrary, 8 schools achieved above-average results in all three areas. Conclusions: The results show that a large number of schools were evaluated negatively by students in terms of their implementation of inclusive education and it is therefore a question of whether these schools should be cooperated in the practical educational training of future teachers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
217-234
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—