Širší společenské souvislosti přírodovědného a technického vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18450%2F11%3A10070707" target="_blank" >RIV/62690094:18450/11:10070707 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62690094:18470/11:10070707
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Širší společenské souvislosti přírodovědného a technického vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Současná euroamerická civilizace se neobejde bez techniky, technologií a tudíž ani bez lidí, kteří umějí se složitými stroji, přístroji, nástroji a zařízeními zacházet a kteří také rozumějí tomu, co, proč a jak se kolem nich a s nimi děje. Tomu by mělo napomoci vzdělání, opírající se o fundamentální přírodní a aplikované technické vědy, rámované reflexemi z pozic filosofie a věd společenských. Kapitola je členěna do těchto částí: Tradice - východisko ve filosofii a pedagogice J.A. Komenského, Zakladatelské přístupy J.E. Purkyně a Muzejní aktivity. Následuje problematika požadavků na vzdělání v současné době a problematičnost "instantního vědění". Je charakterizován současný stav vzdělání v České republice (PISA 2009) a nastíněny cesty ke zlepšení situace. Závěrem je konstatováno, že vzdělaný znamená vlastně vzdělávající se (J. Patočka).
Název v anglickém jazyce
Wider Social Context of Science and Technical Education
Popis výsledku anglicky
The contemporary Euro-American civilization cannot do without engineering, technologies and thus without people who are able to handle complicated machines, apparatuses, tools and devices and who can understand what is happening to them and why and how and around. It is education which should facilitate these processes supported by fundamental natural and applied technical science framed by reflections from the viewpoint of philosophy and social science. S. The chapter is divided into the following sections: Tradition- the setting off point in philosophy and pedagogy of J. A. Komensky, the founding approaches of J. E. Purkyně and Museum activities. These are followed by issues regarding requirements on current education and the problems of "instant knowledge". The current state of education in the Czech Republic (PISA 2009) is characterized and ways to improve the situation is outlined. In fine we state that "educated" actually means "learning".
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of technology and information education = Časopis pro technickou a informační výchovu
ISSN
1803-537X
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
319-327
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—