Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stress Load of University Students in Terms of Health Economics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18450%2F20%3A50017414" target="_blank" >RIV/62690094:18450/20:50017414 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/62690094:18470/20:50017414

  • Výsledek na webu

    <a href="https://uni.uhk.cz/hed/site/assets/files/1074/proceedings_2020_1-1.pdf" target="_blank" >https://uni.uhk.cz/hed/site/assets/files/1074/proceedings_2020_1-1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.36689/uhk/hed/2020-01-084" target="_blank" >10.36689/uhk/hed/2020-01-084</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Stress Load of University Students in Terms of Health Economics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of the study is to clarify the causes and consequences of stress factors of the young people’s current lifestyle in the period of adolescence. The authors proceed from the theoretical background of the fields of health economics, psychology of health, psycho hygiene, psychosomatic and behavioural medicine. The research part is based on the evaluation of their own research conducted in 2011 - 2018 among more than eighteen hundreds of university students. The methodology of the research was based on the questionnaire survey in which the rate of ability to cope with stress-load situations was being found out. We focused on three ways of handling stress factors, malcoping practices evoking negative emotions (33.6%), health damaging ways of behaviour (24.9%) and coping strategies which represent a healthy management of stress stimuli (58.5%). The research has shown that the differences between individual stress handling techniques are statistically significant. In the vast majority of cases, the measured values of healthy stress management methods outweighed the values of other less suitable methods of dealing with stress. Thus, positive coping strategies of behaviour in stressful situations prevailed significantly over negative malcoping strategies in the surveyed sample of respondents. The research thus confirmed a considerable increase in students’ adaptation skills throughout their university studies.

  • Název v anglickém jazyce

    Stress Load of University Students in Terms of Health Economics

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study is to clarify the causes and consequences of stress factors of the young people’s current lifestyle in the period of adolescence. The authors proceed from the theoretical background of the fields of health economics, psychology of health, psycho hygiene, psychosomatic and behavioural medicine. The research part is based on the evaluation of their own research conducted in 2011 - 2018 among more than eighteen hundreds of university students. The methodology of the research was based on the questionnaire survey in which the rate of ability to cope with stress-load situations was being found out. We focused on three ways of handling stress factors, malcoping practices evoking negative emotions (33.6%), health damaging ways of behaviour (24.9%) and coping strategies which represent a healthy management of stress stimuli (58.5%). The research has shown that the differences between individual stress handling techniques are statistically significant. In the vast majority of cases, the measured values of healthy stress management methods outweighed the values of other less suitable methods of dealing with stress. Thus, positive coping strategies of behaviour in stressful situations prevailed significantly over negative malcoping strategies in the surveyed sample of respondents. The research thus confirmed a considerable increase in students’ adaptation skills throughout their university studies.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Hradec economic days 2020/1

  • ISBN

    978-80-7435-776-3

  • ISSN

    2464-6059

  • e-ISSN

    2464-6067

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    740-748

  • Název nakladatele

    Gaudeamus

  • Místo vydání

    Hradec Králové

  • Místo konání akce

    Hradec Králové

  • Datum konání akce

    2. 4. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    000568108700083