Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Assessing the quality of conceptual knowledge through dynamic constructions

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18470%2F24%3A50021719" target="_blank" >RIV/62690094:18470/24:50021719 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60076658:12410/24:43908148

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s10649-024-10349-x" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s10649-024-10349-x</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10649-024-10349-x" target="_blank" >10.1007/s10649-024-10349-x</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Assessing the quality of conceptual knowledge through dynamic constructions

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this contribution, we address the gap that has appeared in mathematics education research and practice with the emergence of dynamic geometry environments and build on the opportunities these environments offer to school geometry. In our qualitative empirical study, we investigate how to elaborate on the general model of conceptual knowledge to make it applicable to dynamic geometry tasks, specifically to tasks including dynamic geometric constructions. We present a design of dynamic constructions of quadrilaterals that comply with Euclidean constructions, derive an assessment instrument based on them, and study what information the instrument can provide about the quality of students’ conceptual knowledge. We present the results in the form of an assessment framework consisting of an example of the assessment instrument and an ordered system of qualitative categories serving as an assessment codebook for interpreting students’ responses in terms of the quality of conceptual knowledge. To clarify the relations between the assessment framework and the general model of conceptual knowledge, we establish a system of subdimensions of conceptual knowledge that indicates how conceptual knowledge can be understood in the context of dynamic geometric constructions and identifies the conceptual knowledge needed to achieve individual categories of the assessment framework.

  • Název v anglickém jazyce

    Assessing the quality of conceptual knowledge through dynamic constructions

  • Popis výsledku anglicky

    In this contribution, we address the gap that has appeared in mathematics education research and practice with the emergence of dynamic geometry environments and build on the opportunities these environments offer to school geometry. In our qualitative empirical study, we investigate how to elaborate on the general model of conceptual knowledge to make it applicable to dynamic geometry tasks, specifically to tasks including dynamic geometric constructions. We present a design of dynamic constructions of quadrilaterals that comply with Euclidean constructions, derive an assessment instrument based on them, and study what information the instrument can provide about the quality of students’ conceptual knowledge. We present the results in the form of an assessment framework consisting of an example of the assessment instrument and an ordered system of qualitative categories serving as an assessment codebook for interpreting students’ responses in terms of the quality of conceptual knowledge. To clarify the relations between the assessment framework and the general model of conceptual knowledge, we establish a system of subdimensions of conceptual knowledge that indicates how conceptual knowledge can be understood in the context of dynamic geometric constructions and identifies the conceptual knowledge needed to achieve individual categories of the assessment framework.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Educational Studies in Mathematics

  • ISSN

    0013-1954

  • e-ISSN

    1573-0816

  • Svazek periodika

    117

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    167-191

  • Kód UT WoS článku

    001276961600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85199591693