Metodika hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F63981378%3A_____%2F25%3AN0000001" target="_blank" >RIV/63981378:_____/25:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://md.gov.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky" target="_blank" >https://md.gov.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku.
Popis výsledku v původním jazyce
Metodický postup popisuje novou metodu hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku (ŽSv), jejímž principem je kombinace optických a akustických snímačů v blízkém poli kontaktu kolejnice s nákolkem a okolkem kola železničního vozidla, což umožňuje izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování kola po kolejnici od ostatních jevů, které jsou příčinou hluku při jízdě železničního vozidla. Díky aplikaci této metody je tak možné analyzovat a hodnotit akustickou emisi pouze samotného ŽSv (bez příspěvku ostatních původců hluku při jízdě železničního vozidla) a průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu ŽSv v projížděném úseku, a to v podstatně kratším čase než při statických metodách měření. Včasná detekce a sledování trendu emisní hlučnosti ŽSv umožňuje optimalizovat údržbu a prodlužuje životnost kolejnic a nadbytečné hlukové emisi, přičemž forma detekce významně podporuje digitalizaci procesů. Metoda poskytuje nový typ diagnostických dat, která lze vhodnou interpretací využít pro potřeby provozovatelů železniční dopravní cesty a orgánů státní správy při krátkodobém i dlouhodobém plánování rozvoje a spravování železniční dopravní cesty (infrastruktury).
Název v anglickém jazyce
Methodology for assessment of noise emission of railway superstructure
Popis výsledku anglicky
The methodological procedure describes a new method of evaluation of the emission noise of the railway superstructure (RS), the principle of which is the combination of optical and acoustic sensors in the near field of contact of the rail with the wheel of the railway vehicle, which enables the isolation of the emission noise of the wheel rolling on the rail itself from other phenomena that take part in noise generation during the railway vehicle movement. Thanks to the application of this method, it is thus possible to analyse and evaluate the acoustic emission of the RS itself (without the contribution of other noise sources during the movement of the railway vehicle) and to monitor the quality of the RS in a continuous, systematic and non-invasive way in a much shorter time than with static measurement methods. The early detection and monitoring of the trend of the noise emission of the RS allows optimising the maintenance and extending the lifetime of the rails and the prevents excessive noise emission, while the form of detection significantly supports the digitalisation of the processes. The method provides a new type of diagnostic data which, if interpreted appropriately, can be used for the needs of railway operators and public authorities in short and long-term planning of the development and management of the railway infrastructure.
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK03000099" target="_blank" >CK03000099: Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2025
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
CK03000099-V1
Číslo předpisu
Č. j.:MD-7176/2025-730/1
Technické parametry
Metodický postup - Dynamická opto-akustická metoda hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku je k dispozici v sídle společnosti EKOLA group, spol. s r.o. Dne 29.01.2025 byla uzavřena mezi hlavním příjemcem EKOLA group, spol. s r.o. a dalším účastníkem projektu Českým vysokým učením technickým v Praze Smlouva o využití/uplatnění výsledků výzkumu a vývoje. Tato smlouva je k dispozici u hlavního příjemce i u dalšího účastníka projektu. Metodický postup je určen pro provozovatele železniční dopravní cesty a orgánům státní správy při krátkodobém i dlouhodobém plánování rozvoje a spravování železniční dopravní cesty (infrastruktury). Odpovědná osoba pro jednání – Ing. Libor Ládyš, Mistrovská 4, Praha 10, 274784927, ekola@ekolagroup.cz.
Ekonomické parametry
Ekonomicky dostupný a časově nenáročný nástroj pro efektivní způsob návrhu a provozování železničních staveb za účelem snížení hluku emitovaného do okolí komunikace. Nová unikátní metoda izolovaného hodnocení emisní hlučnosti samostatného efektu odvalování kola po ŽSv, bez ovlivnění ostatními jevy generujícími hluk. Redukce stížností vlastníků sousedních nemovitostí na hluk z provozu železniční dopravy a nový argumentační nástroj v podobě schválené metodiky. Optimalizace diagnostických a údržbových prací na železničním koridoru na základě nového typu objektivně získaných dat. Ověřování dosažené kvality ŽSv po dokončení stavby. Ekonomicky dostupné posouzení kvality ŽSv i s ohledem na ekologické dopady. Možnost efektivního měření stavu a opotřebení ŽSv v průběhu jeho provozu. Ekonomicky dostupné sledování vývoje emisní hladiny akustického tlaku ŽSv v důsledku jeho provozního opotřebení. Vznik objektivní měřící metody umožňující posouzení hlukové zátěže vznikající provozem na železnici.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1, IČO: 660 03 008
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů