Marginalized adaptive particle filtering for nonlinear models with unknown time-varying noise parameters
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985556%3A_____%2F13%3A00393047" target="_blank" >RIV/67985556:_____/13:00393047 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.automatica.2013.02.046" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.automatica.2013.02.046</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.automatica.2013.02.046" target="_blank" >10.1016/j.automatica.2013.02.046</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Marginalized adaptive particle filtering for nonlinear models with unknown time-varying noise parameters
Popis výsledku v původním jazyce
Knowledge of noise distribution is typically crucial for good estimation of a non-linear state-space model. However, properties of the noise process are often unknown in the majority of practical applications. Moreover, distribution of the noise may be non-stationary or state dependent, which prevents the use of off-line tuning methods. General estimation methods, such as particle filtering can be used to estimate the noise parameters, however at the price of heavy computational load. In this paper, wepresent an approach based on marginalized particle filtering where the noise parameters have analytical distribution. Explicit modeling of parameter non-stationarity is avoided and it is replaced by maximum-entropy estimation based on the assumption of slowly varying parameters. Properties of the resulting algorithm are illustrated on both a standard example and a navigation application based on odometry. The latter involves formulas for dead reckoning rotational speeds of two wheels wit
Název v anglickém jazyce
Marginalized adaptive particle filtering for nonlinear models with unknown time-varying noise parameters
Popis výsledku anglicky
Knowledge of noise distribution is typically crucial for good estimation of a non-linear state-space model. However, properties of the noise process are often unknown in the majority of practical applications. Moreover, distribution of the noise may be non-stationary or state dependent, which prevents the use of off-line tuning methods. General estimation methods, such as particle filtering can be used to estimate the noise parameters, however at the price of heavy computational load. In this paper, wepresent an approach based on marginalized particle filtering where the noise parameters have analytical distribution. Explicit modeling of parameter non-stationarity is avoided and it is replaced by maximum-entropy estimation based on the assumption of slowly varying parameters. Properties of the resulting algorithm are illustrated on both a standard example and a navigation application based on odometry. The latter involves formulas for dead reckoning rotational speeds of two wheels wit
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BC - Teorie a systémy řízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP102%2F11%2F0437" target="_blank" >GAP102/11/0437: Regulace a identifikace parametrů střídavých elektrických pohonů v kritických provozních stavech</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Automatica
ISSN
0005-1098
e-ISSN
—
Svazek periodika
49
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
1566-1575
Kód UT WoS článku
000319540500005
EID výsledku v databázi Scopus
—