Effects of Surface Anisotropy on Perception of Car Body Attractiveness
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985556%3A_____%2F18%3A00494704" target="_blank" >RIV/67985556:_____/18:00494704 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.2312/pg.20181270" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.2312/pg.20181270</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2312/pg.20181270" target="_blank" >10.2312/pg.20181270</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Effects of Surface Anisotropy on Perception of Car Body Attractiveness
Popis výsledku v původním jazyce
In the automotive industry effect coatings are used to introduce customized product design, visually communicating the unique impression of a car. However, nowadays, due to current manufacturing and application limitations. Industrial effect coatings systems achieve primarily a globally isotropic appearance, i.e., surface appearance that does not change when material rotates around its normal. To the contrary, anisotropic appearance exhibits variable behavior due to oriented structural elements. This paper studies to what extent anisotropic appearance improves a visual impression of a car body beyond a standard isotropic one. We ran several psychophysical studies identifying the proper alignment of an anisotropic axis over a car body, showing that regardless of the illumination conditions, subjects always preferred an anisotropy axis orthogonal to car body orientation. The majority of subjects also found the anisotropic appearance more visually appealing than the isotropic one.
Název v anglickém jazyce
Effects of Surface Anisotropy on Perception of Car Body Attractiveness
Popis výsledku anglicky
In the automotive industry effect coatings are used to introduce customized product design, visually communicating the unique impression of a car. However, nowadays, due to current manufacturing and application limitations. Industrial effect coatings systems achieve primarily a globally isotropic appearance, i.e., surface appearance that does not change when material rotates around its normal. To the contrary, anisotropic appearance exhibits variable behavior due to oriented structural elements. This paper studies to what extent anisotropic appearance improves a visual impression of a car body beyond a standard isotropic one. We ran several psychophysical studies identifying the proper alignment of an anisotropic axis over a car body, showing that regardless of the illumination conditions, subjects always preferred an anisotropy axis orthogonal to car body orientation. The majority of subjects also found the anisotropic appearance more visually appealing than the isotropic one.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20205 - Automation and control systems
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-18407S" target="_blank" >GA17-18407S: Vizuálně optimalizované měření vzhledu materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Pacific Graphics Short Papers
ISBN
978-3-03868-073-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
17-20
Název nakladatele
The Eurographics Association
Místo vydání
Geneve
Místo konání akce
Hong Kong
Datum konání akce
8. 10. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—