Ambiguity effect: decision-making influenced by lack of information
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985556%3A_____%2F21%3A00547793" target="_blank" >RIV/67985556:_____/21:00547793 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61384399:31160/21:00058378
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/ICTE51655.2021.9584706" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1109/ICTE51655.2021.9584706</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/ICTE51655.2021.9584706" target="_blank" >10.1109/ICTE51655.2021.9584706</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Ambiguity effect: decision-making influenced by lack of information
Popis výsledku v původním jazyce
Quite often, the best human decision-makers outperform computer-aided decision systems. It is not only because humans can take into account faint pieces of information that cannot be formalized but also that they occasionally behave intuitively, which can hardly be incorporated into a formal optimization criterion. Therefore, mathematicians enhance their decision models to make their behavior similar to that of human decision-makers. They fit decision models up with different parameters controlling the optimality of the considered decision. From this point of view, the simplest and perhaps the most popular is the Hurwitz coefficient of pessimism controlling whether the decision process tends to expect more the best or the worst outcome. In this paper, we design a model with a parameter controlling the strength of ambiguity aversion of the resulting decision process.
Název v anglickém jazyce
Ambiguity effect: decision-making influenced by lack of information
Popis výsledku anglicky
Quite often, the best human decision-makers outperform computer-aided decision systems. It is not only because humans can take into account faint pieces of information that cannot be formalized but also that they occasionally behave intuitively, which can hardly be incorporated into a formal optimization criterion. Therefore, mathematicians enhance their decision models to make their behavior similar to that of human decision-makers. They fit decision models up with different parameters controlling the optimality of the considered decision. From this point of view, the simplest and perhaps the most popular is the Hurwitz coefficient of pessimism controlling whether the decision process tends to expect more the best or the worst outcome. In this paper, we design a model with a parameter controlling the strength of ambiguity aversion of the resulting decision process.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10103 - Statistics and probability
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-06569S" target="_blank" >GA19-06569S: Manažerské rozhodování: racionalita paradoxního chování</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
2021 IEEE International Conference on Technology and Entrepreneurship (ICTE)
ISBN
978-1-6654-3895-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
9584706
Název nakladatele
IEEE
Místo vydání
Piscataway
Místo konání akce
Kaunas
Datum konání akce
24. 8. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—