Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Can video games change attitudes towards history? Results from a laboratory experiment measuring short- and long-term effects

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985807%3A_____%2F21%3A00544560" target="_blank" >RIV/67985807:_____/21:00544560 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/21:10433963 RIV/00216208:11320/21:10433963 RIV/00216208:11210/21:10433963

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/jcal.12575" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1111/jcal.12575</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/jcal.12575" target="_blank" >10.1111/jcal.12575</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Can video games change attitudes towards history? Results from a laboratory experiment measuring short- and long-term effects

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study investigates a video game's effects on implicit and explicit attitudes towards depicted historical events in the short- and long-term on a sample of 148 young adults. We used, as an intervention tool, a serious game Czechoslovakia 38–89: Borderlands that deals with the expulsion of the Sudeten Germans from the former Czechoslovakia after the WWII. Results showed more negative pretest-posttest explicit attitude changes towards the expulsion on a general level (d = −0.34) and a specific level (d = −0.53) compared to the control group. Over the long-term, group differences in attitude change remained significant for the specific level (d = −0.44), but not for general one (d = −0.16). Exploratory analysis on the item level indicated that especially attitudes towards the expulsion's (un)fairness were affected by the game. However, no significant changes were found in implicit attitudes in the experimental group. This study is the first of such scale to empirically investigate video games' effects on a society's historical awareness.

  • Název v anglickém jazyce

    Can video games change attitudes towards history? Results from a laboratory experiment measuring short- and long-term effects

  • Popis výsledku anglicky

    This study investigates a video game's effects on implicit and explicit attitudes towards depicted historical events in the short- and long-term on a sample of 148 young adults. We used, as an intervention tool, a serious game Czechoslovakia 38–89: Borderlands that deals with the expulsion of the Sudeten Germans from the former Czechoslovakia after the WWII. Results showed more negative pretest-posttest explicit attitude changes towards the expulsion on a general level (d = −0.34) and a specific level (d = −0.53) compared to the control group. Over the long-term, group differences in attitude change remained significant for the specific level (d = −0.44), but not for general one (d = −0.16). Exploratory analysis on the item level indicated that especially attitudes towards the expulsion's (un)fairness were affected by the game. However, no significant changes were found in implicit attitudes in the experimental group. This study is the first of such scale to empirically investigate video games' effects on a society's historical awareness.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Computer Assisted Learning

  • ISSN

    0266-4909

  • e-ISSN

    1365-2729

  • Svazek periodika

    37

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    1348-1369

  • Kód UT WoS článku

    000680947200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85111776959