Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Chvála pantomimu dvakrát jinak. Lúkiános - Libanios

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F05%3A00097695" target="_blank" >RIV/67985955:_____/05:00097695 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Chvála pantomimu dvakrát jinak. Lúkiános - Libanios

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pantomimus se stal nejpopulárnějším divadelním žánrem v celé římské říši, zejm. v důsledku migrace obyvatel, z nichž mnozí nevládli dobře latinou. V západořímské říši převládalo negativní hodnocení tohoto žánru, především křesťanskými autory, na východěbylo spektrum názorů širší. Lúkiános jej hájí v dialogu O tanci a klade důraz na estetické kvality pantomimu, kultivujícího estetické cítění a intelekt diváků. Libanios byl o dvě století později inspirován tímto textem v Oratio LXIV, ale motivace a adresáti jeho řeči jsou jiní. Hlavním tématem jsou tu etické otázky, pro Lúkiána vedlejší. Libanios, ne-křesťan v raně křesťanské společnosti, usiloval o zachování hodnot mizejícího antického světa. Cnosti oceňované křesťany nejvíce jsou tu proto zdůrazněny aLibanios odmítá křesťanské předsudky vůči divadlu.

  • Název v anglickém jazyce

    Two Different Eulogies of Pantomime. Lucianus - Libanius

  • Popis výsledku anglicky

    Pantomime became especially popular theatrical genre in all parts of the Roman Empire in Christian era, as the result of vivid migration of inhabitants, who did not always understand Latin well. In the western part of the Empire, negative evaluation of the genre prevailed, expressed most sharply by Christian authors. In the East, the spectrum of opinions varied more. Lucianus defends it in his dialogue On Dance, stressing aesthetic qualities of pantomime, cultivating the aesthetic taste and the intellect of spectators. Libanius, two hundred years later, was inspired by this text in the Oratio LXIV, but the purpose and adressees of his speech are different. Ethic problems, not very important in Lucian?s treatise, became the main issue here. Libanius, anon-Christian in the early Christian society, strove to defend the merits of the fading world of ancient Greece. The virtues appreciated the most by the new society are pointed out and Christian prejudices concerning theatre are refused.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Divadelní revue

  • ISSN

    0862-5409

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    22-26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus