Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

School Theatre after Comenius. Šebastián Macer and the Leszno Plays (1641?1652)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F13%3A00442428" target="_blank" >RIV/67985955:_____/13:00442428 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    School Theatre after Comenius. Šebastián Macer and the Leszno Plays (1641?1652)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article is devoted to dramas performed at the school in Leszno in the 17th century, especially in the 1640s and 1650s - that is, during the rectorate of Šebestián Macer of Letošice. According to surviving sources, the number of plays produced then, in comparison with the preceding era when Comenius was rector, definitely did not decrease. The tendencies established by Comenius's play Diogenes of 1640 continued in the next period. In the Macer era, first, a number of secular elements (e.g. in the play Hercules monstrorum domitor) were introduced in plays performed on the Leszno stage; secondly, at that time too, factual teaching material was adapted into a play (Macer's dramatisation of Comenius's Janua). That was in harmony with the practice of a number of Polish and Silesian schools at the time, which presented actus oratorii, in principal composed rhetorical productions that in some cases adapted the teaching material.

  • Název v anglickém jazyce

    School Theatre after Comenius. Šebastián Macer and the Leszno Plays (1641?1652)

  • Popis výsledku anglicky

    The article is devoted to dramas performed at the school in Leszno in the 17th century, especially in the 1640s and 1650s - that is, during the rectorate of Šebestián Macer of Letošice. According to surviving sources, the number of plays produced then, in comparison with the preceding era when Comenius was rector, definitely did not decrease. The tendencies established by Comenius's play Diogenes of 1640 continued in the next period. In the Macer era, first, a number of secular elements (e.g. in the play Hercules monstrorum domitor) were introduced in plays performed on the Leszno stage; secondly, at that time too, factual teaching material was adapted into a play (Macer's dramatisation of Comenius's Janua). That was in harmony with the practice of a number of Polish and Silesian schools at the time, which presented actus oratorii, in principal composed rhetorical productions that in some cases adapted the teaching material.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Comeniana

  • ISSN

    0231-5955

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    51

  • Číslo periodika v rámci svazku

    27

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    103-114

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus