Arts, Ontology and Politics
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F19%3A00518162" target="_blank" >RIV/67985955:_____/19:00518162 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Arts, Ontology and Politics
Popis výsledku v původním jazyce
In this project, we will investigate the ethico-political significance of art, from two different, seemingly opposed, perspectives. The first perspective considers art as an ontological event, related to pure materiality (e.g., modern painting). The second examines the connection between aesthetics and political philosophy. The central thesis of our project is that both perspectives on art are complementary, even if they are opposed, because they demonstrate that it is problematic to consider art exclusively as a function of either ontology or the ethico-political. Starting point for this investigation is Levinas’ philosophy. In his reflections on art, Levinas thematizes the appearance of a bare materiality in modern art and in his defense of an ethics as first philosophy, he articulates a subversive dimension with regard to the politicization of aesthetics. Our project aims to go beyond Levinas’ philosophy by investigating the ontological and ethico-political meaning of contemporary art manifestations and by examining some writings of authors such as: Michel Foucault (Le courage de la vérité), Paul Ricoeur (Temps et récit), , Philippe Lacoue-Labarthe (La vérité sublime), Giorgio Agamben (Création et anarchie. L’oeuvre à l’âge de la religion capitaliste), and Judith Butler (Frames of War).
Název v anglickém jazyce
Arts, Ontology and Politics
Popis výsledku anglicky
In this project, we will investigate the ethico-political significance of art, from two different, seemingly opposed, perspectives. The first perspective considers art as an ontological event, related to pure materiality (e.g., modern painting). The second examines the connection between aesthetics and political philosophy. The central thesis of our project is that both perspectives on art are complementary, even if they are opposed, because they demonstrate that it is problematic to consider art exclusively as a function of either ontology or the ethico-political. Starting point for this investigation is Levinas’ philosophy. In his reflections on art, Levinas thematizes the appearance of a bare materiality in modern art and in his defense of an ethics as first philosophy, he articulates a subversive dimension with regard to the politicization of aesthetics. Our project aims to go beyond Levinas’ philosophy by investigating the ontological and ethico-political meaning of contemporary art manifestations and by examining some writings of authors such as: Michel Foucault (Le courage de la vérité), Paul Ricoeur (Temps et récit), , Philippe Lacoue-Labarthe (La vérité sublime), Giorgio Agamben (Création et anarchie. L’oeuvre à l’âge de la religion capitaliste), and Judith Butler (Frames of War).
Klasifikace
Druh
W - Uspořádání workshopu
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Antwerp
Stát konání akce
BE - Belgické království
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
22
Počet zahraničních účastníků
20
Typ akce podle státní přísl. účastníků
EUR - Evropská akce