Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How to get Diogenes on the Stage

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F19%3A00518252" target="_blank" >RIV/67985955:_____/19:00518252 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How to get Diogenes on the Stage

  • Popis výsledku v původním jazyce

    As a character of a theater play Diogenes first appeared in a dialogue by Hans Sachs. Many other plays followed in which this character played main or supporting role. The contribution compares various approaches to dramatizing life of the aforesaid philosopher. However, the author of the paper primarily deals with sources of a play Diogenes Cynicus redivivus (1640) by Johannes Amos Comenius and (inter alia) partly solves the question why this Czech playwright in Polish exile choose Diogenes as a hero of his school play (staged in Leszno, Greater Poland). Another question is how the author succeded in true depiction of the world of ancient Greece on the stage. The mistakes Comenius made only correspond to the level of knowledge of his time. However, the play was set apart from the other adaptations, by the author’s serious attempt to portrait the life of Diogenes as a whole, as an educative material about him. This is also the way the play was perceived by author’s contemporaries.

  • Název v anglickém jazyce

    How to get Diogenes on the Stage

  • Popis výsledku anglicky

    As a character of a theater play Diogenes first appeared in a dialogue by Hans Sachs. Many other plays followed in which this character played main or supporting role. The contribution compares various approaches to dramatizing life of the aforesaid philosopher. However, the author of the paper primarily deals with sources of a play Diogenes Cynicus redivivus (1640) by Johannes Amos Comenius and (inter alia) partly solves the question why this Czech playwright in Polish exile choose Diogenes as a hero of his school play (staged in Leszno, Greater Poland). Another question is how the author succeded in true depiction of the world of ancient Greece on the stage. The mistakes Comenius made only correspond to the level of knowledge of his time. However, the play was set apart from the other adaptations, by the author’s serious attempt to portrait the life of Diogenes as a whole, as an educative material about him. This is also the way the play was perceived by author’s contemporaries.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Theory and Practice in 17th-19th Century Theatre: Sources, Influences, Texts in Latin and in the Vernacular, Ways towards Professional Stage

  • ISBN

    978-963-496-129-1

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    33-40

  • Počet stran knihy

    328

  • Název nakladatele

    Kiadó

  • Místo vydání

    Eger

  • Kód UT WoS kapitoly