Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ludic Turns. Challenging the Tragedy/Comedy Dichotomy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F24%3A00588200" target="_blank" >RIV/67985955:_____/24:00588200 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.4324/9780429266393-10" target="_blank" >https://doi.org/10.4324/9780429266393-10</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4324/9780429266393-10" target="_blank" >10.4324/9780429266393-10</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Ludic Turns. Challenging the Tragedy/Comedy Dichotomy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The gradually emerging dialogue between Alice Koubová and Freddie Rokem challenges the traditional hegemonic dichotomy between tragedy and comedy by exploring the instability and the potential of the notion of the “ludic” as the experience or site through which this traditional genre divide is contested, displaced and subverted. The dialogue sets out from two different disciplinary points of departure, gradually negotiating the compatibility of the two approaches. Koubová begins by claiming that since subjectivity has been destabilized through modernity, it can be most aptly understood through different aspects of play, playfulness, ludic ethos, and ludic subjectivity. She explores how “play” links together thinkers preoccupied with human ontology and theatricality (Huizinga, Caillois, Goffman, Fink, Turner and Schechner, Sutton-Smith), emotional and ethical development through play (Klein, Winnicott, Fink, Spariousu) and ludic aspects in theater and acting (Dürrenmatt or Brecht). Rokem approaches the “ludic” by examining the aesthetic practices (or the machinery) of the theater and in particular of eavesdropping, which is a frequently-occurring scenic construction and a mise en abyme of this practice, even serving as a central feature of its dispositive. Exemplifying with scenes from Hamlet and Tartuffe, and with Foucault’s heterotopic mirror, he argues that eavesdropping scenes serve as a model for/of genre instability.

  • Název v anglickém jazyce

    Ludic Turns. Challenging the Tragedy/Comedy Dichotomy

  • Popis výsledku anglicky

    The gradually emerging dialogue between Alice Koubová and Freddie Rokem challenges the traditional hegemonic dichotomy between tragedy and comedy by exploring the instability and the potential of the notion of the “ludic” as the experience or site through which this traditional genre divide is contested, displaced and subverted. The dialogue sets out from two different disciplinary points of departure, gradually negotiating the compatibility of the two approaches. Koubová begins by claiming that since subjectivity has been destabilized through modernity, it can be most aptly understood through different aspects of play, playfulness, ludic ethos, and ludic subjectivity. She explores how “play” links together thinkers preoccupied with human ontology and theatricality (Huizinga, Caillois, Goffman, Fink, Turner and Schechner, Sutton-Smith), emotional and ethical development through play (Klein, Winnicott, Fink, Spariousu) and ludic aspects in theater and acting (Dürrenmatt or Brecht). Rokem approaches the “ludic” by examining the aesthetic practices (or the machinery) of the theater and in particular of eavesdropping, which is a frequently-occurring scenic construction and a mise en abyme of this practice, even serving as a central feature of its dispositive. Exemplifying with scenes from Hamlet and Tartuffe, and with Foucault’s heterotopic mirror, he argues that eavesdropping scenes serve as a model for/of genre instability.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LX22NPO5101" target="_blank" >LX22NPO5101: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Genre Transgressions: Dialogues on Tragedy and Comedy

  • ISBN

    978-0-367-21830-0

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    128-146

  • Počet stran knihy

    285

  • Název nakladatele

    Routledge

  • Místo vydání

    Abingdon

  • Kód UT WoS kapitoly