Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Srovnání žákovské obliby školy a matematiky pohledem mezinárodních šetření

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F15%3A00463411" target="_blank" >RIV/67985998:_____/15:00463411 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-4-557" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-4-557</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-4-557" target="_blank" >10.5817/PedOr2015-4-557</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Srovnání žákovské obliby školy a matematiky pohledem mezinárodních šetření

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Spokojenost žáků ve škole, obliba školy a učení zvyšují intenzitu osobního zapojení žáků do výuky, jejich ztotožnění se s procesem vzdělávání, což v konečném důsledku může mít výrazný pozitivní dopad na samotné výsledky vzdělávání. Cílem naší analýzy je podrobnější empirické zmapování oblíbenosti školy a učení se matematice, jak je vnímaná a vykazovaná žáky 4., 8., 9. a 10. ročníků na základě různých mezinárodních šetření TIMSS a PISA. Zaměřujeme se na případ České republiky, jejíž žáci vykazují abnormálně nízkou oblibu školy a učení se matematice i v jiných šetřeních. V první části prezentujeme podrobnější mezinárodní srovnání, v druhé části se soustředíme na oblibu u specifických skupin žáků a ve třetí části na asociace s charakteristikami škol a učitelů. Pro všechny země je charakteristický pokles obliby školy a učení s postupem do vyšších ročníků, nižší obliba u chlapců, pozitivní asociace se vzdělávacími výsledky žáků a vzdělaností rodičů, a to především ve vyšších ročnících. Ve srovnání s evropskými zeměmi je velmi nízká obliba školy a učení se v Česku dána především výrazně negativnějšími postoji chlapců, což se nejvíce projevuje v 8. třídách základních škol, kde je také patrná vysoká míra neobliby u žáků s nejhoršími výsledky. Podíl variace obliby vysvětlitelný faktory na straně učitelů a škol zachycenými šetřením TIMSS je velmi nízký.

  • Název v anglickém jazyce

    A comparison of satisfaction with school and mathematics from the perspective of international testing programs

  • Popis výsledku anglicky

    Pupils’ satisfaction at school and enjoyment of learning increase the intensity of their personal involvement in class, and their identification with the educational process, which can ultimately have a significant positive impact on their educational achievements. The goal of our analysis is a detailed empirical insight on how pupils in the 4th, 8th and 9th to 10th grade enjoy being at school and learning mathematics as provided by various international surveys TIMSS and PISA. In our comparative analysis we focus on the case of the Czech Republic, whose pupils are abnormallynunenthusiastic about school and about learning mathematics also in other studies. In the first part we provide detailed international comparison. In the second we focus on school liking for particular groups of pupils and in the third one its linking with factors on the side of schools and teachers. For all countries a gradual decline in enjoyment of school and learning satisfaction in higher grades is typical, with lower levels of enjoyment among boys, and its positive correlation with students’ achievements and the parents’ level of education – especially in higher grades. However, overall, the variation in enjoyment levels that is explainable by factors on the side of teachers and schools and as recorded by the TIMSS is rather low. In comparison with other European countries, we find very low level of enjoyment of school and learning in the Czech Republic due to significantly more negative attitudes of boys. This is mostly pronounced in 8th grades of primary schools where we also identify highly negative attitudes among least performing pupils.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    557-582

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus