Výpočet únavové zbytkové životnosti železničního dvoukolí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F05%3A00024689" target="_blank" >RIV/68081723:_____/05:00024689 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výpočet únavové zbytkové životnosti železničního dvoukolí
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku je popsán postup použitý pro výpočet únavové zbytkové životnosti železničního dvoukolí. Počáteční defekt je modelovaný jako polokruhová trhlina, která se šíří přednostně v normálovém módu namáhání kolmo na osu nápravy. Pro stanovení únavové zbytkové životnosti nápravy s definovaným defektem typu trhlina byl zvolen konzervativní přístup vycházející z lineárně elastické lomové mechaniky (LELM). Cílem výpočtů je stanovit odpovídající počet zátěžných cyklů, který umožní další bezpečný provoz nápravy, tj. stanovit závislost hloubky trhliny na počtu cyklů pro zadané zatěžovací spektrum. Klíčovým bodem takových výpočtů je stanovení K-kalibrační křivky, tj. závislosti velikosti faktoru intenzity napětí K na velikosti trhliny (v tomto případě charakterizovanou hloubkou trhliny).
Název v anglickém jazyce
Calculation of residual fatigue life of railway set
Popis výsledku anglicky
The calculation of residual fatigue life of railway set is described in the contribution. The initial defect is modeled as a semicircular crack, which propagates preferentially in normal mode of loading perpendicularly on the axis of the axle. The conservative approach based on linear elastic fracture mechanics was chosen for residual fatigue life prediction. The aim of calculation is to determine number of loading cycles, which permits safe run of the railway axle, i.e. the dependence of crack depth onnumber of loading cycles for given loading spectrum.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1QS200410502" target="_blank" >1QS200410502: Vlastnosti konstrukčních materiálů vyvíjených a v krátkodobém horizontu použitelných v dopravě, zdravotnictví a energetice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Výpočty konstrukcí metodou konečných prvků 2005
ISBN
80-7043-419-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
77-92
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Plzeň
Datum konání akce
24. 11. 2005
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—