Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Residual fatigue lifetime estimation of railway axles for various loading spectra

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F16%3A00449795" target="_blank" >RIV/68081723:_____/16:00449795 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216305:26210/15:PU114810

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.tafmec.2015.06.007" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.tafmec.2015.06.007</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.tafmec.2015.06.007" target="_blank" >10.1016/j.tafmec.2015.06.007</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Residual fatigue lifetime estimation of railway axles for various loading spectra

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The knowledge of the residual fatigue lifetime of railway axles is very important for the safe operation of trains. The railway axles could include some defects like cracks, scratches or inhomogeneities which could contribute to the fatigue crack initiation and in the final stage to axle failure. The non-destructive testing methods are not reliable for detection of relatively short (circa 1–2 mm), but even dangerous cracks. For conservative estimation of residual fatigue lifetime the railway axle containing initial crack should be considered. The residual fatigue lifetime is given by the number of load cycles for fatigue crack growth from the initial size of the crack up to the critical size with consequent fatigue failure of railway axle. Railway axles are used in different types of trains which are used under different conditions (regional trains, urban trains, high speed trains, freight trains, etc.). This work is focused on numerical estimation of residual fatigue lifetime of railway axle while several different load spectra taken from the literature are considered in the performed estimations. This paper also shows the influence of the discretization level of the continuous load spectrum and effect of magnification or diminution of load spectrum on the calculated residual fatigue lifetime of the railway axle.

  • Název v anglickém jazyce

    Residual fatigue lifetime estimation of railway axles for various loading spectra

  • Popis výsledku anglicky

    The knowledge of the residual fatigue lifetime of railway axles is very important for the safe operation of trains. The railway axles could include some defects like cracks, scratches or inhomogeneities which could contribute to the fatigue crack initiation and in the final stage to axle failure. The non-destructive testing methods are not reliable for detection of relatively short (circa 1–2 mm), but even dangerous cracks. For conservative estimation of residual fatigue lifetime the railway axle containing initial crack should be considered. The residual fatigue lifetime is given by the number of load cycles for fatigue crack growth from the initial size of the crack up to the critical size with consequent fatigue failure of railway axle. Railway axles are used in different types of trains which are used under different conditions (regional trains, urban trains, high speed trains, freight trains, etc.). This work is focused on numerical estimation of residual fatigue lifetime of railway axle while several different load spectra taken from the literature are considered in the performed estimations. This paper also shows the influence of the discretization level of the continuous load spectrum and effect of magnification or diminution of load spectrum on the calculated residual fatigue lifetime of the railway axle.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JL - Únava materiálu a lomová mechanika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theoretical and Applied Fracture Mechanics

  • ISSN

    0167-8442

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    82

  • Číslo periodika v rámci svazku

    APR

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    25-32

  • Kód UT WoS článku

    000372674900005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84959501652