Výpočtové modelování šíření únavových trhlin v ozubených kolech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F08%3A00317707" target="_blank" >RIV/68081723:_____/08:00317707 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216305:26210/08:PU75763
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výpočtové modelování šíření únavových trhlin v ozubených kolech
Popis výsledku v původním jazyce
V této práci bylo využito výpočtové modelování s pomocí MKP k simulaci šíření únavových trhlin v ozubených kolech s tenkým věncem. Na základě předpokladů lineárně elastické lomové mechaniky byl stanoven směr šíření a definován způsob poškození ozubenéhokola. Na základě provedených simulací byla určena minimální tloušťka věnce ozubeného kola, kdy dojde k šíření trhliny pod zubem. Závěrem bylo provedeno srovnání numerického přístupu pomocí jednoparametrové lomové mechaniky a dvouparametrové lomové mechaniky (uvažující constraint před čelem trhliny) s experimentem. Ukázalo se, že uvážení vlivu constraintu zpřesňuje stanovení výsledného směru šíření trhliny a v některých případech může významně změnit předpokládanou dráhu šíření trhliny.
Název v anglickém jazyce
Computational modelling of fatigue crack propagation path in gears
Popis výsledku anglicky
The paper deals with estimation of fatigue crack behavior for crack propagation from the tooth root. The conditions of linear elastic fracture mechanics are considered. The extension of LEFM ? two-parameter LEFM is used for crack path estimation. The effect of the rim thickness on the path of fatigue crack was studied and procedure for more accurate description of the fatigue crack propagation at the gear rim is proposed in the work. Modified maximal tangential stress (MTS) criterion was used for an estimation of the fatigue crack path in the gear rim. Good agreement with experimental results was obtained. More accurate two-parameter description of the stress field around the crack tip can explain the discrepancies between experimental results and previous numerical calculations based on classical one parameter LEFM.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Engineering Mechanics 2008
ISBN
978-80-87012-11-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Název nakladatele
Institute of Thermomechanics AS CR, v. v. i.
Místo vydání
Prague
Místo konání akce
Svratka
Datum konání akce
12. 5. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—