Stručné dějiny kvalitativního výzkumu v psychologii.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F02%3A26023011" target="_blank" >RIV/68081740:_____/02:26023011 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Stručné dějiny kvalitativního výzkumu v psychologii.
Popis výsledku v původním jazyce
Autor se zabývá kvalitativním výzkumem v psychologii v širším a užším slova smyslu. Jako příklady prvního pojetí uvádí duchovědnou psychologii (W. Dilthey, E. Spranger), psychoanalýzu, a další významné psychologické školy dvacátého století. Jako příkladdruhého pojetí uvádí práce N. K. Denzina, Y. S. Lincolnové, N. Hayesové, J. T. E. Richardsona, M. Hammersleyové a dalších.Zabývá se historicko-psychologickým pozadím kvalitativního výzkumu a kvalitativním výzkumem jako figurou na tomto pozadí. Postupně analyzuje sedm komponentových významů kvalitativního vs. kvantitativního rozdělení podle Hammersleyové (1992) a Hayesové (1997) a všechny ilustruje příklady. Dále charakterizuje nejnovější dějiny kvalitativního výzkumu v psychologii v posledních deseti letech s důrazem na významný podíl britské psychologie. V závěru osobně podporuje metodologický pluralismus při psychologickém studiu lidského prožívání a jednání.
Název v anglickém jazyce
N/A
Popis výsledku anglicky
The author deals with qualitative research in psychology in broad and narrow sense.As examples of the first concept, he introduces the spiritual psychology of W. Dilthey and E. Spranger, psychoanalysis, and further important psychological schools of thetwentieth century. As examples of the second concept, he points to the works of N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, N. Hayes, J. T. E. Richardson, M. Hammersley, etc. He deals with historical psychological background of qualitative research and with the qualitative research as a figure on this background. He analyses step by step the seven component meanings of the qualitative vs. quantitative divide according Hammersley(1992) and Hayes (1997) and illustrates them all by examples. Further, he characterises thelatest history of qualitative research in psychology during last ten years emphasising the important role of British psychology. In the conclusion, he personally supports the methodological pluralism in psychological study of human exper
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2002
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.
ISBN
80-86620-03-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
26-39
Název nakladatele
SCAN
Místo vydání
Tišnov
Místo konání akce
Brno [CZ]
Datum konání akce
17. 1. 2002
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—