Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How people see others is different from how people see themselves: A replicable pattern across cultures

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F10%3A00349768" target="_blank" >RIV/68081740:_____/10:00349768 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How people see others is different from how people see themselves: A replicable pattern across cultures

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Consensus studies from 4 cultures?in Belgium, the Czech Republic, Estonia, and Germany?as well as secondary analyses of self- and observer-reported NEO PI-R data from 29 cultures suggest that there is a cross-culturally replicable pattern of difference between internal and external perspectives for the Big Five personality traits. As a rule, people think that they have more positive emotions and excitement seeking but much less assertiveness than it seems from the vantage point of an external observer.This cross-culturally replicable disparity between internal and external perspectives was not consistent with predictions based on the actor? observer hypothesis because the size of the disparity was unrelated to the visibility of personality traits. A relatively strong negative correlation (r=.53) between the average self-minus-observer profile and social desirability ratings suggests that people in most studied cultures view themselves less favorably than they are perceived by others.

  • Název v anglickém jazyce

    How people see others is different from how people see themselves: A replicable pattern across cultures

  • Popis výsledku anglicky

    Consensus studies from 4 cultures?in Belgium, the Czech Republic, Estonia, and Germany?as well as secondary analyses of self- and observer-reported NEO PI-R data from 29 cultures suggest that there is a cross-culturally replicable pattern of difference between internal and external perspectives for the Big Five personality traits. As a rule, people think that they have more positive emotions and excitement seeking but much less assertiveness than it seems from the vantage point of an external observer.This cross-culturally replicable disparity between internal and external perspectives was not consistent with predictions based on the actor? observer hypothesis because the size of the disparity was unrelated to the visibility of personality traits. A relatively strong negative correlation (r=.53) between the average self-minus-observer profile and social desirability ratings suggests that people in most studied cultures view themselves less favorably than they are perceived by others.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F10%2F2394" target="_blank" >GAP407/10/2394: Meziskupinové postoje a meziskupinový kontakt v pěti středoevropských zemích</a><br>

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Personality and Social Psychology

  • ISSN

    0022-3514

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    99

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000284191700010

  • EID výsledku v databázi Scopus