Morálně kognitivní hodnocení účastníků školní šikany
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F14%3A00448915" target="_blank" >RIV/68081740:_____/14:00448915 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Morálně kognitivní hodnocení účastníků školní šikany
Popis výsledku v původním jazyce
S využitím sociálně-kognitivního přístupu byl realizován výzkum mravního hodnocení školní šikany. Na základě analýzy povahopisných pojmů, prezentovaných žákům 6. ročníku (N=357) v semiprojektivním obrázkovém komiksu, byla zkoumána struktura jejich mravního hodnocení osobnosti agresorů a obránců obětí šikany. Prostřednictvím faktorové analýzy pojmů odsuzujících fiktivní agresory byly popsány čtyři faktory: Zlá duše (eticko-psychologický osobnostní profil bezohledné krutosti), Opovržení, Deviace (odsouzení skupinou nepřijatelného chování) a Zbabělost. Výsledkem EFA výrazů oceňujících osobnost obránce bylo určení pěti faktorů: Obecný obdiv, Statečnost, Empatická péče, Čestná spravedlnost a ?Frája? (negativní vymezení vůči etickému pathosu). Na začátku dospívání lze u hodnocení obou rolí v šikaně zachytit vliv tradičních etických imperativů, zejména křesťanských, humanistických a demokratických hodnot. Objevuje se zde však i odpor k morálnímu pathosu a potřeba sebeprezentace mimo uvedené e
Název v anglickém jazyce
Moral cognitive evaluation of participants in school bullying
Popis výsledku anglicky
The study of moral evaluation of school bullying was based on social-cognitive approach. The structure of the moral evaluation obtained from students of the 6th grade (N=357) was explored using factor analysis of the evaluating characteristics of (a) fictitious perpetrators and (b) a fictitious defender of victim that were presented to students in the semi-projective picture method (Comics). The EFA resulted in four factors of characteristics related to the evaluation of the perpetrators (Evil soul, Contempt, Deviation, and Cowardice) and five factors of labels related to the defender (General admiration, Bravery, Empathic care, Honest justice, and Cool). The results point to the influence of traditional ethical imperatives, especially Christian, humanistic and democratic values, on the moral evaluation and also a tendency to negative demarcation against ethical pathos in the early adolescence.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Člověk v kontextech celoživotního vývoje
ISBN
978-80-86174-18-1
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
61-74
Počet stran knihy
347
Název nakladatele
Psychologický ústav AV ČR, v.v.i
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—