Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Morálně kognitivní hodnocení účastníků školní šikany

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F14%3A00448915" target="_blank" >RIV/68081740:_____/14:00448915 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Morálně kognitivní hodnocení účastníků školní šikany

  • Popis výsledku v původním jazyce

    S využitím sociálně-kognitivního přístupu byl realizován výzkum mravního hodnocení školní šikany. Na základě analýzy povahopisných pojmů, prezentovaných žákům 6. ročníku (N=357) v semiprojektivním obrázkovém komiksu, byla zkoumána struktura jejich mravního hodnocení osobnosti agresorů a obránců obětí šikany. Prostřednictvím faktorové analýzy pojmů odsuzujících fiktivní agresory byly popsány čtyři faktory: Zlá duše (eticko-psychologický osobnostní profil bezohledné krutosti), Opovržení, Deviace (odsouzení skupinou nepřijatelného chování) a Zbabělost. Výsledkem EFA výrazů oceňujících osobnost obránce bylo určení pěti faktorů: Obecný obdiv, Statečnost, Empatická péče, Čestná spravedlnost a ?Frája? (negativní vymezení vůči etickému pathosu). Na začátku dospívání lze u hodnocení obou rolí v šikaně zachytit vliv tradičních etických imperativů, zejména křesťanských, humanistických a demokratických hodnot. Objevuje se zde však i odpor k morálnímu pathosu a potřeba sebeprezentace mimo uvedené e

  • Název v anglickém jazyce

    Moral cognitive evaluation of participants in school bullying

  • Popis výsledku anglicky

    The study of moral evaluation of school bullying was based on social-cognitive approach. The structure of the moral evaluation obtained from students of the 6th grade (N=357) was explored using factor analysis of the evaluating characteristics of (a) fictitious perpetrators and (b) a fictitious defender of victim that were presented to students in the semi-projective picture method (Comics). The EFA resulted in four factors of characteristics related to the evaluation of the perpetrators (Evil soul, Contempt, Deviation, and Cowardice) and five factors of labels related to the defender (General admiration, Bravery, Empathic care, Honest justice, and Cool). The results point to the influence of traditional ethical imperatives, especially Christian, humanistic and democratic values, on the moral evaluation and also a tendency to negative demarcation against ethical pathos in the early adolescence.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Člověk v kontextech celoživotního vývoje

  • ISBN

    978-80-86174-18-1

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    61-74

  • Počet stran knihy

    347

  • Název nakladatele

    Psychologický ústav AV ČR, v.v.i

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly