Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F14%3A00427599" target="_blank" >RIV/68081740:_____/14:00427599 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/03057240.2013.866940" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/03057240.2013.866940</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/03057240.2013.866940" target="_blank" >10.1080/03057240.2013.866940</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence
Popis výsledku v původním jazyce
We investigated how early adolescents (N = 357) morally evaluated bullying and defending protagonists and whether these evaluations related to behavior in bullying. Exploratory factor analysis (EFA) resulted in four factors for the evaluation of the hypothetical bullies: Evil soul, Contempt, Cowardice, and Deviance, and five factors for the evaluation of the hypothetical defender: General admiration, Courage, Cool, Empathic care, and Fair justice. The findings showed that bullying positively correlatedwith evaluating the hypothetical bullies using Cowardice while victimization positively correlated with evaluating the hypothetical defender in terms of General admiration, Empathic care, and Fair justice. MANOVA for each of the two sets of the evaluative scales indicated that behavioral status (bully, victim, defender, or uninvolved) had a significant effect on the moral evaluation of hypothetical bullies, and no significant effect on the moral evaluation of the hypothetical defender.
Název v anglickém jazyce
Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence
Popis výsledku anglicky
We investigated how early adolescents (N = 357) morally evaluated bullying and defending protagonists and whether these evaluations related to behavior in bullying. Exploratory factor analysis (EFA) resulted in four factors for the evaluation of the hypothetical bullies: Evil soul, Contempt, Cowardice, and Deviance, and five factors for the evaluation of the hypothetical defender: General admiration, Courage, Cool, Empathic care, and Fair justice. The findings showed that bullying positively correlatedwith evaluating the hypothetical bullies using Cowardice while victimization positively correlated with evaluating the hypothetical defender in terms of General admiration, Empathic care, and Fair justice. MANOVA for each of the two sets of the evaluative scales indicated that behavioral status (bully, victim, defender, or uninvolved) had a significant effect on the moral evaluation of hypothetical bullies, and no significant effect on the moral evaluation of the hypothetical defender.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F2325" target="_blank" >GAP407/12/2325: Školní šikana jako proces - sociálně kognitivní analýza třídní šikany</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Moral Education
ISSN
0305-7240
e-ISSN
—
Svazek periodika
43
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
18-31
Kód UT WoS článku
000334036500002
EID výsledku v databázi Scopus
—