Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F14%3A00427599" target="_blank" >RIV/68081740:_____/14:00427599 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/03057240.2013.866940" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/03057240.2013.866940</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/03057240.2013.866940" target="_blank" >10.1080/03057240.2013.866940</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We investigated how early adolescents (N = 357) morally evaluated bullying and defending protagonists and whether these evaluations related to behavior in bullying. Exploratory factor analysis (EFA) resulted in four factors for the evaluation of the hypothetical bullies: Evil soul, Contempt, Cowardice, and Deviance, and five factors for the evaluation of the hypothetical defender: General admiration, Courage, Cool, Empathic care, and Fair justice. The findings showed that bullying positively correlatedwith evaluating the hypothetical bullies using Cowardice while victimization positively correlated with evaluating the hypothetical defender in terms of General admiration, Empathic care, and Fair justice. MANOVA for each of the two sets of the evaluative scales indicated that behavioral status (bully, victim, defender, or uninvolved) had a significant effect on the moral evaluation of hypothetical bullies, and no significant effect on the moral evaluation of the hypothetical defender.

  • Název v anglickém jazyce

    Good and evil at school: Bullying and moral evaluation in early adolescence

  • Popis výsledku anglicky

    We investigated how early adolescents (N = 357) morally evaluated bullying and defending protagonists and whether these evaluations related to behavior in bullying. Exploratory factor analysis (EFA) resulted in four factors for the evaluation of the hypothetical bullies: Evil soul, Contempt, Cowardice, and Deviance, and five factors for the evaluation of the hypothetical defender: General admiration, Courage, Cool, Empathic care, and Fair justice. The findings showed that bullying positively correlatedwith evaluating the hypothetical bullies using Cowardice while victimization positively correlated with evaluating the hypothetical defender in terms of General admiration, Empathic care, and Fair justice. MANOVA for each of the two sets of the evaluative scales indicated that behavioral status (bully, victim, defender, or uninvolved) had a significant effect on the moral evaluation of hypothetical bullies, and no significant effect on the moral evaluation of the hypothetical defender.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F2325" target="_blank" >GAP407/12/2325: Školní šikana jako proces - sociálně kognitivní analýza třídní šikany</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Moral Education

  • ISSN

    0305-7240

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    43

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    18-31

  • Kód UT WoS článku

    000334036500002

  • EID výsledku v databázi Scopus