Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The effect of a distributed metacognitive strategy intervention on reading comprehension

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F23%3A00568058" target="_blank" >RIV/68081740:_____/23:00568058 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s11409-023-09334-1" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s11409-023-09334-1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11409-023-09334-1" target="_blank" >10.1007/s11409-023-09334-1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The effect of a distributed metacognitive strategy intervention on reading comprehension

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Reading interventions that focus on metacognitive strategy instruction for elementary students reveal positive effects but also require extensive teacher training and significant oversight by the research team. In the current study, a more ‘hands off’ scalable approach to strategy instruction was tested, where initial teacher training and materials were provided to Grade 3-5 teachers to integrate into their classrooms over a full academic year. Students in the treatment condition (N = 195) were contrasted with students in a typical classroom practice comparison group (N = 212). Structural equation modeling revealed that students in the intervention showed greater gains in strategic awareness and on a standardized test of reading comprehension and vocabulary than their peers in the comparison group. Interestingly, the benefits of the intervention were consistent across grade levels, and prior reading performance and reading self-efficacy.

  • Název v anglickém jazyce

    The effect of a distributed metacognitive strategy intervention on reading comprehension

  • Popis výsledku anglicky

    Reading interventions that focus on metacognitive strategy instruction for elementary students reveal positive effects but also require extensive teacher training and significant oversight by the research team. In the current study, a more ‘hands off’ scalable approach to strategy instruction was tested, where initial teacher training and materials were provided to Grade 3-5 teachers to integrate into their classrooms over a full academic year. Students in the treatment condition (N = 195) were contrasted with students in a typical classroom practice comparison group (N = 212). Structural equation modeling revealed that students in the intervention showed greater gains in strategic awareness and on a standardized test of reading comprehension and vocabulary than their peers in the comparison group. Interestingly, the benefits of the intervention were consistent across grade levels, and prior reading performance and reading self-efficacy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Metacognition and Learning

  • ISSN

    1556-1623

  • e-ISSN

    1556-1631

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    405-424

  • Kód UT WoS článku

    000920829500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85146872486