Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

„What Is Inside a Computer?“: Preconceptions About Computer Principles in 6-9-Graders

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F23%3A00581407" target="_blank" >RIV/68081740:_____/23:00581407 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11320/23:10476594

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1145/3605468.3609777" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1145/3605468.3609777</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1145/3605468.3609777" target="_blank" >10.1145/3605468.3609777</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    „What Is Inside a Computer?“: Preconceptions About Computer Principles in 6-9-Graders

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The new computer science curriculum in Czechia for grades 6 to 9 accentuates, among others, the topic of computer principles, i.e., how computers work internally. For various reasons, there is a lack of teaching materials in Czechia that deal with this topic and support teachers in their teaching. To create quality materials, as a first step, we wanted to discover children's preconceptions about computer principles. To this end, we conducted semi-structured interviews with 53 children about how computers work, what parts they comprise of, and how these parts communicate and work with each other. After completing an inductive thematic analysis, we found around 260 preconceptions. Based on their occurrence we performed a non-hierarchical cluster analysis and identified three groups of participants according to their level of knowledge (i.e., experts, who are able to understand the majority of abstract concepts, moderate, who understand some abstract concepts, and naive, who do not understand the vast majority of abstract concepts). This poster presents preliminary findings from our study.

  • Název v anglickém jazyce

    „What Is Inside a Computer?“: Preconceptions About Computer Principles in 6-9-Graders

  • Popis výsledku anglicky

    The new computer science curriculum in Czechia for grades 6 to 9 accentuates, among others, the topic of computer principles, i.e., how computers work internally. For various reasons, there is a lack of teaching materials in Czechia that deal with this topic and support teachers in their teaching. To create quality materials, as a first step, we wanted to discover children's preconceptions about computer principles. To this end, we conducted semi-structured interviews with 53 children about how computers work, what parts they comprise of, and how these parts communicate and work with each other. After completing an inductive thematic analysis, we found around 260 preconceptions. Based on their occurrence we performed a non-hierarchical cluster analysis and identified three groups of participants according to their level of knowledge (i.e., experts, who are able to understand the majority of abstract concepts, moderate, who understand some abstract concepts, and naive, who do not understand the vast majority of abstract concepts). This poster presents preliminary findings from our study.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA22-20771S" target="_blank" >GA22-20771S: Internet4Kids – Budování znalostí o internetu: perspektiva teorií konceptuální změny</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 18th WIPSCE Conference in primary and secondary computing education research

  • ISBN

    979-8-4007-0851-0

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    2

  • Strana od-do

    (2023)

  • Název nakladatele

    Association for Computing Machinery

  • Místo vydání

    New York

  • Místo konání akce

    Cambridge

  • Datum konání akce

    27. 9. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    001125967700028