Dlouhodobé oběti školní šikany
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F24%3A00586189" target="_blank" >RIV/68081740:_____/24:00586189 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/510/172" target="_blank" >https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/510/172</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.68.2.208" target="_blank" >10.51561/cspsych.68.2.208</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dlouhodobé oběti školní šikany
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je přehled poznatků o chronické viktimizaci školní šikanou, která se týká přibližně 5–15 % žáků.Zaměřuje se na její konkrétní rizika v oblasti psychosociální (narušení sebeúcty a vztahů s druhými), zdravotní (zejm. úzkostné poruchy, depresivita, porucha emoční regulace, symptomatika hraniční poruchy osobnosti a PTSD) a akademické (snížená školní výkonnost i adaptibilita).Zabývá se také jejími biologickými a jednotlivými environnmentálními prediktory. Zvláště ohrožení chronickou viktimizací jsou nadměrně úzkostní a zároveň agresivní žáci. Fenomén „paradox zdravého kontextu“ poukazuje na to, že školní intervence sníží celkovou míru viktimizace, ale dlouhodobou viktimizaci často neodstraní a situace přetrvávajících obětí se může naopak zhoršit. Studie prezentuje také dosavadní poznatky o intervenci založené na principu utváření optimálních opatření odpovídajících individuální situaci chronicky šikanovaných žáků.
Název v anglickém jazyce
Chronic victims of school bullying
Popis výsledku anglicky
Chronic victims of school bullying The aim of the study is an overview of knowledge about chronic victimization by school bullying, which affects approximately 5-15% of pupils. It focuses on its specific risks in the psychosocial (impaired self-esteem and relationships with others), health (especially anxiety disorders, depression, emotional dysregulation, PTSD and borderline symptoms) and academic domains (reduced school achievement and adaptability). It also addresses its biological and individual environmental predictors. Particularly at risk for chronic victimization are students who are both excessively anxious and aggressive. The phenomenon of the ,Healthy Context Paradox' refers to that school -based interventions will reduce overall victimization rates, but often do not eliminate chronic victimization, and the situation of persistent victims may in turn worsen. The study presents the existing knowledge of intervention tailored to individual situation of chronically bullied students.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA23-06289S" target="_blank" >GA23-06289S: Následky šikany: Jak charakteristiky školních tříd zmírňují psychické potíže spojené s viktimizací</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
1804-6436
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
208-221
Kód UT WoS článku
001222216000001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85194226645