Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dlouhodobé oběti školní šikany

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F24%3A00586189" target="_blank" >RIV/68081740:_____/24:00586189 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/510/172" target="_blank" >https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/510/172</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.68.2.208" target="_blank" >10.51561/cspsych.68.2.208</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dlouhodobé oběti školní šikany

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie je přehled poznatků o chronické viktimizaci školní šikanou, která se týká přibližně 5–15 % žáků.Zaměřuje se na její konkrétní rizika v oblasti psychosociální (narušení sebeúcty a vztahů s druhými), zdravotní (zejm. úzkostné poruchy, depresivita, porucha emoční regulace, symptomatika hraniční poruchy osobnosti a PTSD) a akademické (snížená školní výkonnost i adaptibilita).Zabývá se také jejími biologickými a jednotlivými environnmentálními prediktory. Zvláště ohrožení chronickou viktimizací jsou nadměrně úzkostní a zároveň agresivní žáci. Fenomén „paradox zdravého kontextu“ poukazuje na to, že školní intervence sníží celkovou míru viktimizace, ale dlouhodobou viktimizaci často neodstraní a situace přetrvávajících obětí se může naopak zhoršit. Studie prezentuje také dosavadní poznatky o intervenci založené na principu utváření optimálních opatření odpovídajících individuální situaci chronicky šikanovaných žáků.

  • Název v anglickém jazyce

    Chronic victims of school bullying

  • Popis výsledku anglicky

    Chronic victims of school bullying The aim of the study is an overview of knowledge about chronic victimization by school bullying, which affects approximately 5-15% of pupils. It focuses on its specific risks in the psychosocial (impaired self-esteem and relationships with others), health (especially anxiety disorders, depression, emotional dysregulation, PTSD and borderline symptoms) and academic domains (reduced school achievement and adaptability). It also addresses its biological and individual environmental predictors. Particularly at risk for chronic victimization are students who are both excessively anxious and aggressive. The phenomenon of the ,Healthy Context Paradox' refers to that school -based interventions will reduce overall victimization rates, but often do not eliminate chronic victimization, and the situation of persistent victims may in turn worsen. The study presents the existing knowledge of intervention tailored to individual situation of chronically bullied students.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA23-06289S" target="_blank" >GA23-06289S: Následky šikany: Jak charakteristiky školních tříd zmírňují psychické potíže spojené s viktimizací</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

    1804-6436

  • Svazek periodika

    68

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    208-221

  • Kód UT WoS článku

    001222216000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85194226645