„Vidět jako Strana“, periferie kyberprostoru a politika každodennosti. Jak se na síti v ČLR (ne)mluví o koronaviru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378009%3A_____%2F20%3A00555254" target="_blank" >RIV/68378009:_____/20:00555254 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11104/0330246" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11104/0330246</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„Vidět jako Strana“, periferie kyberprostoru a politika každodennosti. Jak se na síti v ČLR (ne)mluví o koronaviru
Popis výsledku v původním jazyce
Článek využívá teoretických paradigmat „vidět jako stát“ (James C. Scott), „politika každodennosti“n(Michael Szonyi) a praxeologických postupů Davida Kurta Herolda k interpretaci kvalitativních datnzískaných specificky rozpracovanými (n)etnografickými metodami terénního výzkumu. Přináší tak nový pohled na fungování „čínského internetu“ s využitím kontextu epidemie onemocnění covid-19. Analýzou multimodálních interakcí mezi různými typy médií, čínskými uživateli kyberprostoru a jednímnz autorů tohoto textu, článek nejprve identifikuje metafory používané v politicko-mytologických příbě-nzích vyprávěných hlavními čínskými médii, která od roku 2016 „musí nést příjmení Strana“. Text se dále zaměřuje na subjektivní vyjadřovací postupy běžných čínských internetových uživatelů a také na způsoby, kterými vytvářejí související digitální folklór. Čínskou společnost, ve které jsou hranice mezi offline a online každodenností stále rozostřenější, článek charakterizuje jako „post-digitální“. Jeho otevřené závěry vyzývají k rozrůznění současné, téměř výhradně v geopolitice ukotvené dominantní interpretace čínského internetu. Na praktických příkladech demonstruje naléhavou potřebu hlubší analýzy nativního vnímání čínského kyberprostoru, jenž se v rukou komunistické strany stal významným státotvorným prostředkem, pomocí kterého proniká na své geografické periferie a do soukromí jednotlivců.
Název v anglickém jazyce
“Seeing like the Party“, cyberspace peripheries and politics of everyday. How People in PRC (do not) talk about coronavirus on-line
Popis výsledku anglicky
Based on the theoretical ideas of political scientist and anthropologist James C. Scott (“seeing like a state”), the concept of “everyday politics” by historian Michael Szonyi, and the take on the practice theory by social anthropologist David Kurt Herold along with the use of data obtained through qualitative (n)ethnographic field research, this article brings a fresh perspective on the functioning of “Chinese Internet” during as well as beyond the COVID-19 epidemic. Its authors thoroughly analysed the dynamics of multimodal interaction between different types of media, cyberspace users as well as one of the authors of this text, identify metaphors used in politico-mythological tales told by the official media which since 2016 “must hold the family name of the Party”. Furthermore, it focuses on the subjective expressive practices of ordinary Chinese Internet users along with the ways of their production of the related digital folklore. The broader framework understands the Chinese society as “post-digital”, where the line between everyday offline and online life is increasingly becoming unclear. The open conclusions of the article call for the differentiation of the current dominant interpretation of the Chinese Internet almost exclusively through geopolitical metaphors. Most importantly, the paper demonstrates the urgent need for a deeper understanding of the Chinese cyberspace — a state-building instrument of the Communist Party which is used within the borders of the PRC for penetrating into its geographical peripheries as well as those of the privacy of individuals from the “native” perspective of its ordinary users. Finally, the study shows that even the heavily regulated Chinese cyberspace has its own shifting peripheries over which the state (yet) does not exercise a firm control. In the context of the global pandemic situation, it indicates what the better understanding of the Chinese Internet may bring to the world beyond its borders. n
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nový Orient
ISSN
0029-5302
e-ISSN
—
Svazek periodika
75
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
9-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—