Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F12%3A00376234" target="_blank" >RIV/68378025:_____/12:00376234 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/67985998:_____/12:00376234 RIV/00216208:11640/12:00386320

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10734-011-9433-z" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/s10734-011-9433-z</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10734-011-9433-z" target="_blank" >10.1007/s10734-011-9433-z</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study compares the potential effects of a university admission exam model based on program-specific knowledge and an alternative model relying on general study aptitude (GSA) in the context of a strongly stratified educational system with considerable excess of demand over supply of university education. Using results of the Sonda Maturant 1998 survey, we show that in the specific context of the Czech Republic, displaying the above characteristics in the given period, an admission exam model based on general study aptitude tests may improve the access of talented individuals with lower socioeconomic status to university education.

  • Název v anglickém jazyce

    Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The study compares the potential effects of a university admission exam model based on program-specific knowledge and an alternative model relying on general study aptitude (GSA) in the context of a strongly stratified educational system with considerable excess of demand over supply of university education. Using results of the Sonda Maturant 1998 survey, we show that in the specific context of the Czech Republic, displaying the above characteristics in the given period, an admission exam model based on general study aptitude tests may improve the access of talented individuals with lower socioeconomic status to university education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA403%2F08%2F0109" target="_blank" >GA403/08/0109: Od destratifikace ke stratifikaci? Vývoj sociálně-stratifikačního systému v České republice, 1991 - 2009</a><br>

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Higher Education

  • ISSN

    0018-1560

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    63

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    219-235

  • Kód UT WoS článku

    000299090000004

  • EID výsledku v databázi Scopus