Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F12%3A00376234" target="_blank" >RIV/68378025:_____/12:00376234 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/67985998:_____/12:00376234 RIV/00216208:11640/12:00386320
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10734-011-9433-z" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/s10734-011-9433-z</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10734-011-9433-z" target="_blank" >10.1007/s10734-011-9433-z</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
The study compares the potential effects of a university admission exam model based on program-specific knowledge and an alternative model relying on general study aptitude (GSA) in the context of a strongly stratified educational system with considerable excess of demand over supply of university education. Using results of the Sonda Maturant 1998 survey, we show that in the specific context of the Czech Republic, displaying the above characteristics in the given period, an admission exam model based on general study aptitude tests may improve the access of talented individuals with lower socioeconomic status to university education.
Název v anglickém jazyce
Alternative models of entrance exams and access to higher education: the case of the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The study compares the potential effects of a university admission exam model based on program-specific knowledge and an alternative model relying on general study aptitude (GSA) in the context of a strongly stratified educational system with considerable excess of demand over supply of university education. Using results of the Sonda Maturant 1998 survey, we show that in the specific context of the Czech Republic, displaying the above characteristics in the given period, an admission exam model based on general study aptitude tests may improve the access of talented individuals with lower socioeconomic status to university education.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA403%2F08%2F0109" target="_blank" >GA403/08/0109: Od destratifikace ke stratifikaci? Vývoj sociálně-stratifikačního systému v České republice, 1991 - 2009</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Higher Education
ISSN
0018-1560
e-ISSN
—
Svazek periodika
63
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
219-235
Kód UT WoS článku
000299090000004
EID výsledku v databázi Scopus
—