Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F12%3A00390750" target="_blank" >RIV/68378025:_____/12:00390750 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie pojednává problematiku mezigenerační transmise sociálních nerovností v procesu rodinné socializace s využitím výsledků reprezentativního šetření kohorty ve věku 30?34 (narozeni 1974?1978) spolu s jejich rodiči (Distinkce a hodnoty 2008). Výsledky ukazují: 1. výraznou reprodukci sociálního statutu/třídní pozice a částečně také životního stylu (volnočasové aktivity) v dospělosti a to na základě třídní pozice rodičů a dostupnosti různých zdrojů v rodině; 2. ale také to, že tyto kulturní zdroje,ačkoliv nerovně distribuované, jsou účinným nástrojem vzestupné mobility ze znevýhodněné třídní pozice (jde o aktivní demokratický výchovný styl a pro-čtenářské klima v rodině). Přikláníme se tak k platnosti teoretického modelu kulturní mobility nikolivrigidní reprodukce. 3. navíc na vzestupnou mobilitu mají vliv individuální faktory (dětské čtenářství, školní výkon a dosažené vzdělání) a částečně také nekognitivní osobnostní rysy (svědomitost a celková vyrovnanost). Obecně tak platí, ž
Název v anglickém jazyce
Mechanisms of intergenerational reproduction of inequalities
Popis výsledku anglicky
The monograph deals with intergenerational transmition of social inequalities during family socialization employing data from the survey "Distinction and Values" (2008) which surveyed cohorts ages 30?34 along with their parents. The results show: 1. strong reproduction of social status/class position and also partly lifestyle (leisure activities) in adulthood ? it is determined by class position of parents jointly with family?s accessible resources (social and cultural capital); 2. also these cultural resources (namely active and democratic parenting style and pro-reading climate), though unequally distributed, are efficiently supporting upward mobility from disadvantaged class position. This affirms theoretical model of cultural mobility rather than rigid reproduction. 3. individual factors (reading in childhood, academic performance and educational attainment) and to some extent also non-cognitive personality traits (conscientiousness and emotionally stable personality) contribute to
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/2D06014" target="_blank" >2D06014: Sdílené hodnoty a normy chování jako zdroj posilování sociální koheze a překonávání negativních dopadů sociální diferenciace v ČR</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7330-188-0
Počet stran knihy
166
Název nakladatele
Sociologický ústav AV ČR, v.v.i
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—