Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností po roce 1989. Seminář Sociologického ústavu AV ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F13%3A00422216" target="_blank" >RIV/68378025:_____/13:00422216 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností po roce 1989. Seminář Sociologického ústavu AV ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Rodina, do níž se narodíme, podstatnou měrou předurčuje naše budoucí společenské postavení. Otázkou je, jakými mechanismy k reprodukci statusu dochází, a které naopak napomáhají k mobilitě. Do jaké míry se podílí na dosaženém sociálním statusu vzdělání atřídní postavení rodičů? Jaký typ kulturního kapitálu vede k mezigenerační reprodukci/mobilitě? Zvýhodňuje při získávání pracovní pozice vybavenost sociálním kapitálem? Záleží na výchovném stylu, jaký rodiče uplatňují? A mohou mít vliv psychologické charakteristiky ? osobnostní rysy jedince? Na semináři se zaměříme na problematiku mezigeneračního přenosu sociálních nerovností v generaci dospívající po roce 1989, označované někdy jako "Husákovy děti", a to v širším kontextu primární socializace. Vystupující představí svoji studii Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností.
Název v anglickém jazyce
Mechanisms of Intergenerational Reproduction of Inequalities. Seminar of Institute of Sociology AS CR
Popis výsledku anglicky
The seminar dealt with intergenerational transmition of social inequalities during family socialization employing data from the survey "Distinction and Values" (2008) which surveyed cohorts ages 30?34 along with their parents. The results show: 1. strongreproduction of social status/class position and also partly lifestyle (leisure activities) in adulthood ? it is determined by class position of parents jointly with family?s accessible resources (social and cultural capital); 2. also these cultural resources (namely active and democratic parenting style and pro-reading climate), though unequally distributed, are efficiently supporting upward mobility from disadvantaged class position. This affirms theoretical model of cultural mobility rather than rigid reproduction. 3. individual factors (reading in childhood, academic performance and educational attainment) and to some extent also non-cognitive personality traits (conscientiousness and emotionally stable personality) contribute to u
Klasifikace
Druh
W - Uspořádání workshopu
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Praha
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
20
Počet zahraničních účastníků
0
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce